A fenti fénykép mindent elmond az agglomeráció telítődéséről. Ma 17 órakor készült Biatorbágy felé az 1-es főúton. Három évvel ezelőtt ezen ez útvonalon dugók nyomát sem lehetett látni. Mi történt?

Olcsóbb ingatlan, kényelmes ház

Budapest környéke egyre nagyobb bajban van. Sokan költöznek a főváros környékére, hiszen az ingatlanok olcsóbbak, mint Budapesten, ráadásul egy kertes házikó sokkal kényelmesebb egy család számára. Az agglomeráció tehát csábító, egészen addig, amíg naponta a képen látható végeláthatatlan dugóval nem találkozik valaki.

Ez is jó sztori, kattints a címre!: Pofátlan betörők: Fényes nappal, mindenki szeme láttára akartak betörni az agglomerációban

Telítettek az utak

A fényképen látható biatorbágyi jelenség nem egyedi. A fővárosból kivezető utak a délutáni órákban mindenhol telítettek, járhatatlanok. Több településen már kifejezetten elegük van az újabb és újabb kiköltözőkből az ott élőknek.

Köszönjük az érdeklődést, Érd megtelt

Legutóbb Érden telt be a pohár. Az egyik helyi egyesület azzal a mondattal kampányol az Érdre költözés ellen, hogy „Köszönjük az érdeklődést Érd megtelt.” A helyi civilek mielőbb szeretnének érdemi párbeszédet arról, hogyan lehetne megszüntetni a most is 73 ezres Érd további növekedését.

Több településen betelt a pohár

Nem csak Érden probléma az agglomerációba kiköltözők hadserege. Szentendrén, Solymáron, Dunaharasztiban, Veresegyházon is megkongatták már a vészharangot. Visszafognák a kiköltözők számát, átalakítanák a helyi építési szabályzatokat és bármit megtennének, hogy ne legyen több lakójuk.

Mi a baj a kiköltözéssel?

Az agglomerációba érkezők mindannyian egy új élet reményével találják meg új otthonukat. Ebben igazuk is van, azonban a települések képtelenek lépést tartani az egyre több új lakóval. A helyi adóbevételeket a kiköltözők nem növelik olyan mértékben, mint amennyi forrásra az új feladatok miatt szüksége lenne az önkormányzatoknak.

Komoly problémák az agglomerációs településeken

A lakosságszám növekedésével új bölcsődék, óvodák, iskolák kellenek és megfelelő közlekedési infrastruktúra. Ezek mindegyikével komoly problémák vannak az agglomeráció összes településén.

250 ezerrel több autó

Az államot képviselő Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, Vitézy Dávid többször elmondta, hogy 10 év alatt 250 ezerrel több autó lett Budapesten és környékén. A helyzet egyre rosszabb lesz, mert az utak nem bírják ezt a kapacitást. Vitézy Dávidék erőteljes elővárosi vasútfejlesztésbe kezdtek. Ennek vannak már most is látható fejleményei, de az érezhető változásra még évtizedeket kell várni.

Rozsdaövezetek benépesítése

A Városháza részéről a kiköltözésre adott válasz a rozsdaövezetek benépesítésének terve. A város határain belül sok lepattant ipartelep van, ide építenének modern lakóparkokat. A közlekedési rendszerbe ezek olcsóbban beköthetők lennének, így kevesebben autóznának a belváros felé.

A rozsdaövezetek fejlesztését a kormány is támogatja, az új lakástámogatási rendszer már ebben is gondolkodik. A fővárosból történő kiköltözés tehát akár már 10 élves távlaton belül lelassítható.

Kaland az élet az agglomerációban

Budapest és környékének jelenlegi problémája az elmúlt évtizedek gazdátlanságára vezethető vissza. Az infrastruktúra fejlesztésekor minden település a saját pecsenyéjét sütögette, nem foglalkoztak az egységes egésszel, így jött létre az itt-ott fejlettebb, de alapvetően korszerűtlen közlekedési és oktatási infrastruktúrával rendelkező településhálózat Budapest környékén, ahol már hétfőn estefelé is kaland az élet, ha a hazajutásról van szó.

Kiemelt kép: 1-es főút a biatorbágyi ipari parknál – Fotó: BPK