Az Orbán-kormány 14 éve alatt többször megígérték, majd a választások után mindig lefújták az M1-es, M7-es autópálya bővítését és az M100-as út építését. Most, hogy alig másfél év van vissza a 2026-os választásokig, újra megígérték, hogy ezek megépülnek, plusz még rátettek egy lapáttal: elkezdik az M200-as építését is. Mielőtt nagyon örülnének az autósok, érdemes megvárni a választásokat, aztán majd meglátjuk, mi lesz a most bejelentett nagy tervekből.
A szavak semmibe sem kerülnek
Magyarország előre megy – a nagy szavak szintjén, amelyek nem kerülnek semmibe. Az Orbán-kormány emberei nagyszabású bővítési és felújítási tervekkel álltak elő. Orbán Viktor barátjának, Mészáros Lőrincnek a cége, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) elkezdi az M1-es autópálya bővítésének előkészítését, a tényleges bővítés pedig legkésőbb 2025. szeptember 1-jén indul el – hacsak Lázár János ismét nem törli a beruházást, úgy mint legutóbb. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.utopalya
80 km-es bővítés
A most újra bejelentett projekt keretében az M0-tól Győr irányába 80 kilométeren bővül 2×3 sávosra az autópálya 2029-re. Emellett mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósáv (ITS) is létesül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, balesetek, csúcsforgalom vagy útmunkák esetén nyitnak majd meg.
Védett növények áttelepítése
Az M1-es előkészítése során számos fontos feladatot kell elvégezni. Ezek közé tartozik a védett növények áttelepítése, a közművek kiváltása, valamint a régészeti feltárások elvégzése. Kiemelt jelentőségű a közművek kiváltása, amihez először fel kell tárni, hogy pontosan ott helyezkednek-e el a közművek, ahol a nyilvántartásban szerepelnek.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Betonelválasztók
A bővítés során az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elem kerül vízelvezető rendszerrel. A vezérigazgató szerint ez biztonságosabbá és költséghatékonyabbá teszi az üzemeltetést. A zöld felületek azonban nem tűnnek el teljesen, a felszámolt középső, elválasztósávi növényzet helyett a kerítéshez közelebb, a pályán kívül telepítenek fákat, cserjéket.
Közlekedésbiztonság
Az M1-es bővítése során különös figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra, hogy a 2025 őszén kezdődő fejlesztés során 2×2 sávon biztonságosan haladhasson a forgalom és a lehető legkevesebb baleset történjen a pályán. Ennek érdekében átlagsebességmérés bevezetését fontolgatják, valamint új forgalomfigyelő kamerák telepítését tervezik. A projekt részeként a pihenőhelyeket is felújítják, modernizálják.
Intelligens leállósáv
A 2×3 pályás sztráda mellé úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amit csak akkor nyitnak meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet ezt indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, így csúcsforgalomban akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom.
Új csomópont
A felújítással egyidejúleg kiépítenek egy új csomópontot is az M1-esen, amely a később megépülő M100-as autóúttal köti össze, ez vezet majd Esztergomba.
Négy évig tart
Az M1-es felújítása 2029. augusztus 31-ig tart, négy teljes évet vesz igénybe, az M0-s és Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is (szintén 2×3+ITS sávra az M0-s és Szabadbattyán között), 2028-ban pedig az M200-as építése is megindul Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.
Nem változnak a politikusok
Az Orbán-kormány be nem tartott ígéreteivel tele a padlás, az egymást követő nagy bejelentéseik a 2010-ben megbukott Gyurcsány-Bajnai kormányt idézik. Akkor sem telt el hét, hogy a kormány emberei ne jelentettek volna be valamilyen hatalmas tervet, projektet, ígéretet. Úgy tűnik a politikusok nem változnak. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: M1-es autópálya – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu