A váci fideszes képviselők azt várják Vác polgármesterétől, hogy lobbizzon a dugódíj ellen Karácsony Gergelynél és ne engedje azt bevezetni. A helyi polgármester csípőből leiskolázta a helyi kormánypártiakat, hogy miért nem tudnak arról, hogy a dugódíjat csak a parlament jóváhagyásával lehetne bevezetni. A kormány egyébként jelenleg nem támogatja sem a dízelek kitiltását, sem a dugódíj bevezetését, a téma pedig már három hónapja nincs is napirenden a fővárosban.

A váci fideszes önkormányzati képviselők, a korábbi alpolgármester vezetésével azt akarták elérni a legutóbbi testületi ülésen, hogy Vác polgármestere, Matkovich Ilona a Budapestre ingázók védelme érdekében folytasson tárgyalásokat Karácsony Gergellyel, a fővárosi behajtási díj bevezetése ellen és mondja el a főpolgármesternek, hogy Vác tiltakozik a dugódíj ellen.

Matkovich Ilona a minap a Facebook oldalán ezzel kapcsolatban a következőket írta: „A volt alpolgármester urat biztosítottam, hogy megírom a javaslatot Karácsony Gergelynek, ugyanakkor tájékoztattam róla – ha már ő előterjesztőként nem nézett utána, hogy a „dugódíj” bármikori bevezetése nem a főpolgármester hatásköre, hanem a Parlament hozhat róla döntést és az ötletet elsőként a kormánypártok által jelölt korábbi főpolgármester (Tarlós István) vetette fel.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Városháza Vácon – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Nem támogatja a kormány

A dugódíjat valóban csak az Országgyűlés jóváhagyásával lehetne bevezetni a fővárosban és máshol. A fideszes többségű Parlementen azonban ez most biztosan nem menne át, hiszen nemrég a Miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt arról, hogy ezt nem támogatja a kormány.

Szükséges a dugódíj

A főváros új vezetése novemberben többször nyilatkozott a dugódíjról. A Párbeszéd főpolgármester-helyettese, Dorosz Dávid elmondta, hogy szükség van rá és be fogják vezetni, Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter egy Kormányinfón a dugódíjjal és a dízelautók Budapestről történő kitiltásával kapcsolatban elmondta: A kormány egyiket sem támogatja, az elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot.

Ezt követően Karácsony Gergely is megszólalt, annyit mondott ezzel kapcsolatban, hogy a főváros legrosszabb levegőjű kerületeiben szükség van a korlátozásra, ezért a kritikus helyeken alacsony kibocsátású övezeteket terveznek kijelölni. Ezeknek az előkészítése egy évet vesz igénybe.

„A részleteit ki fogjuk dolgozni, majd az érintett kerületekkel is meg fogjuk tárgyalni, ha az intézkedésre szükség lesz” – mondta Budapest főpolgármestere. Hozzátette: „Benne van a programomban, hogy – stockholmi mintára – helyi népszavazással fog eldőlni, hogy ez a rendszer kell-e a budapestieknek. Nem hozunk olyan döntést, amely a budapestiek akaratával ellentétes lenne.” – fogalmazott Karácsony Gergely.

Sikerként érdemes kommunikálni

A Levegő Munkacsoport szerint a dugódíjat sikerként érdemes kommunikálni. Arról kell beszélni, hogy a bevétel a közösséget gyarapítja, hogy pénzt takaríthatunk meg, csökkenhetnek az adóink, csökkennek az utazási idők, hiszen kisebbek lesznek a dugók, több lesz a szabad parkolóhely, népszerű lesz a telekocsi, tisztább lesz a levegő, többet mozgunk és javulnak az emberi kapcsolataink – írják.

Dugódíj Tarlós idejében

Ahogy azt korábban megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon a dugódíj kapcsán még 2015-ben Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a kerületek annak bevezetésére. Első lépcsőben lenne egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne – a megyei matricához hasonlóan. Ennek ára 5000 forint lenne évente.

Második lépcsőben lehet egy szűkebben vett 2. belvárosi zóna, külön díjjal. Ennek határát nem tudni, de Tarlós akkor azt mondta, ez inkább a városmagot védené.

Dugódíj a 4-es metróért cserébe

A dugódíj bevezetése a 4-es metró építéséhez szükséges uniós pénzek folyósításának a feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. A parlament azonban jogszabályt fogadott el arról, hogy a dugódíjat nem lehet bevezetni, vagyis nem elegendő a fővárosiak akarata, a parlamentben is szavazni kell róla.

Az összes cikkünk a dugódíjról és a dízelek kitiltásáról ide kattintva érhető el.

Kiemelt kép: Forgalom a Váci úton – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu