A kötelezők elolvasása olykor kihívást jelent a gyerekek számára, hiszen ezek a könyvek nem mindig őket érdeklő témában íródnak, a nyelvezetük sem feltétlenül egyszerű – és akkor még nem is beszéltünk arról a millió dologról, ami elterelheti a figyelmüket olvasás közben. Ez pedig természetesen a szülőknek is sok nehézséget okozhat. 

A következőkben megvizsgáljuk, miért érdemes kitartóan motiválni a gyermekünket a kötelező olvasmányok legyűrésére, de azt is körbejárjuk, hogy mikor érdemes sort keríteni ezek elolvasására: iskolaidőben vagy inkább a vakáció alatt. 

Miért fontosak a kötelező olvasmányok?

A kötelező olvasmányok elolvasása nemcsak azért lényeges, mert a tananyag részét képezi, hanem azért is, mert számos előnnyel jár a gyermek fejlődése és tanulmányi eredményei szempontjából is. Ne csupán kellemetlen kötelezettségként tekintsünk ezekre, hiszen az olvasás olyan ismereteket nyújt és olyan készségeket fejleszt, amelyekre az élet minden területén szükség van.

Ezek a művek különféle témákat fejtenek ki változatos stílusban, a velük való megismerkedés pedig bővíti a gyermek látókörét. Így lehetősége nyílik arra, hogy megismerjen és megértsen olyan dolgokat, élethelyzeteket, nézőpontokat, amelyekkel más körülmények között nem találkozna. Bepillantást nyerhet más kultúrákba, történelmi időszakokba és különböző életszakaszokba, ami segít megérteni a világot és a körülötte élő embereket.

Az olvasás ugyanakkor fejleszti a szövegértési készséget és a nyelvi érzéket is. Amikor egy gyermek olvas, folyamatosan értelmezi a leírtakat és megpróbálja megérteni a szöveg összefüggéseit. Ez a folyamat fejleszti a gondolkodási képességeket és hatékonyan támogatja a szóbeli és írásbeli kommunikációt. 

Az olvasás hozzáad a nyelvtani ismeretekhez és a szókincshez is. A művekben gyakran találkozhatunk különféle nyelvi szerkezetekkel, ritkább vagy kevésbé használt szavakkal, amelyek megismerése segít a gyermeknek abban, hogy gazdagabb és változatosabb nyelvet használjon.

Végül pedig az olvasás összekapcsolja a tanultakat a valósággal, így rávezeti a gyermeket arra, hogy az iskolában elsajátított tudást a mindennapi életben is alkalmazza. Például egy történelmi regény olvasása során nemcsak a történelmi eseményeket ismerheti meg, hanem megértheti azokat a társadalmi és gazdasági körülményeket is, amelyek az adott korszakban hatással voltak az emberek életére. Ezáltal az olvasás hozzájárul a kritikus gondolkodás és a problémamegoldó képesség fejlesztéséhez.

Egyértelmű tehát, hogy a kötelező olvasmányok olyan eszközök, amelyek segítenek a gyermeknek abban, hogy sokrétűen fejlődjön és sikeresen alkalmazkodjon az élet különböző helyzeteihez. Ezt azonban velük nem feltétlenül könnyű megértetni – éppen ezért szülőként valódi kihívás lehet, hogy megszerettessük az olvasást a gyermekünkkel. 

Miért nehéz a szülőnek, ha a gyerek nem akar olvasni?

Amikor gyermekünk nem mutat érdeklődést az olvasás iránt, az számos kihívást jelenthet számunkra szülőként. Íme néhány jellemző ok, ami miatt nehéz lehet kezelni ezt a helyzetet.

Aggodalom az iskolai teljesítményt illetően

Sok szülő aggódik amiatt, hogy ha a gyerek nem olvas rendszeresen, az negatívan befolyásolja az iskolai teljesítményét. Tény, hogy az olvasás hiánya hatással lehet a szövegértési készségekre és így a tanulmányi eredményekre is. Nem is beszélve a kifejezetten kötelező olvasmányokhoz kapcsolódó felmérésekről, például az olvasónaplókról vagy a szövegértési feladatokról.

Feszültség a családban

A szülők gyakran hangsúlyozzák az olvasás fontosságát, és próbálják rávenni a csemetét arra, hogy rendszeresen vegyen a kezébe könyveket. Ha a gyerek ellenáll, az konfliktust és feszültséget okozhat a családi kapcsolatokban.

Az olvasás örömének hiánya

A szülő számára is lehangoló lehet, ha a gyerek nem élvezi az olvasást. Egyrészt azért, mert egy fontos örömforrást fog nélkülözni a gyermek, másrészt így a szülőnek nehezebb lesz motiválni őt az olvasásra és az iskola által előírt kötelező feladatok teljesítésére, ami ugyancsak megterheli a szülő-gyermek kapcsolatot. 

Hiányzó idő és energia

A szülőknek sok más feladattal kell foglalkozniuk a mindennapokban, és néha nehéz elegendő időt és energiát szánni az olvasási problémák kezelésére. A gyermek motiválása időigényes folyamat lehet, ami sok erőfeszítést igényel a szülőktől.

Sok múlik az időzítésen

Az olvasás megszerettetése – vagy legalábbis a kötelezők sikeres legyűrése – mégsem lehetetlen feladat. Csak kitartónak, pozitívnak és a konstruktívnak kell lennünk – mindezek mellett pedig megfelelően kell időzítenünk a feladatot. Az egyik legfontosabb kérdés, amit ennek kapcsán el kell döntenünk, hogy a vakáció vagy inkább a tanév idejére ütemezzük-e be a kötelezőket.

Előnyös, ha a gyerek a vakáció alatt olvas? 

Sok szülőben felmerül tehát a kérdés, hogy mikor érdemes a gyermeket olvasásra ösztönözni. Talán iskolaidőben, amikor jobban beilleszthető a többi feladat közé? Vagy inkább szünidőben, amikor kisebb a leterheltség? A vakáció idején való olvasásnak megvannak az előnyei és a hátrányai egyaránt. Fontos, hogy ezeket mérlegeljük és ne essünk egyik végletbe sem: ne akarjuk, hogy gyermekünk az előírt olvasmányokat tartalmazó lista minden tételét a szünidő alatt pipálja ki, de az sem jó, ha hagyjuk, hogy nyáron teljesen elhanyagolja az olvasást.

Előnyök

A vakáció alatt általában rugalmasabb az időbeosztás, így a gyermeknek lehetősége van arra, hogy kedvére válogasson a kijelölt könyvek között, könnyebben elmerüljön az olvasásban és a saját tempójában haladjon. Ilyenkor ráadásul az olvasás önkéntes tevékenységként jelenhet meg, kevésbé van feladat jellege, még ha kötelező olvasmányról van is szó. Ez lehetőséget ad arra, hogy a gyermekben ne alakuljon ki ellenállás a könyvekkel és az olvasással szemben.

És ez még nem minden: az iskolai nyomás és a szoros határidők hiánya miatt a gyermeknek lehetősége van arra, hogy stressz nélkül forduljon a könyvek felé. Ez lehetővé teszi számára, hogy igazán élvezze a folyamatot és mélyebben megérthesse az olvasmányokat.

Hátrányok

Kétségtelen, hogy a vakáció alatt könnyebb lehet halogatni az olvasást, hiszen egyrészt nincs szigorú határidő, amikorra be kell fejezni egy-egy olvasmányt. Másrészt az olvasás könnyen háttérbe szorulhat más elfoglaltságok miatt. A szabadidős tevékenységek sokfélesége és vonzereje könnyen elvonja a gyermek figyelmét az olvasásról. Fontos, hogy egyensúlyt találjunk az olvasás és más vakációs programok között, hogy a gyermek ne szenvedjen hiányt sem az olvasásban, sem más élmények terén.

A vakáció alatt hiányzik az iskolai rendszer, valamint a tanárok által nyújtott támogatás és számonkérés, ami motiválná a gyermeket, hogy rendszeresen foglalkozzon az olvasással. Emiatt könnyebb számukra elveszni a vakációs lazaságban.

Jobb, ha iskolaidőben gyűri le a kötelezőket?

Az iskolaidőben történő olvasást illetően is felsorakoztathatunk pro és kontra érveket. Egy szabályokkal és keretekkel strukturált környezetben, ahol a tanárok és a szülők is támogatják a gyermeket, könnyebb lehet elérni az olvasási célokat. Ugyanakkor az iskolai időszakban jellemző stressz megnehezítheti az olvasásra való koncentrálást. Fontos emellett, hogy a szülők és a pedagógusok egyaránt támogassák a gyerekeket abban, hogy megtalálják az egyensúlyt az olvasás és az egyéb iskolai feladatok között.

Nézzük át, mi szól az iskolaidőben való olvasás mellett és milyen érvek hozhatók fel ellene! 

Előnyök

Az iskola szervezettebb és szigorúbb keretek között működik, mint a vakáció alatti életvitel, így iskolaidőben könnyebb az olvasást beilleszteni a feladatok közé. Az iskolai napirend segíthet abban, hogy az olvasás ne szoruljon háttérbe más tevékenységek miatt.

Az iskolában a tanárok felügyelik az olvasási folyamatot, melynek során segítséget nyújtanak a gyerekeknek az olvasmányok értelmezésében és a felmerülő kérdések megválaszolásában. A pedagógusok segíthetnek abban is, hogy a mindenki számára kötelező olvasmányokon túl egy-egy gyermek megtalálja az érdeklődési körének megfelelő, hasonló témájú könyveket. 

A kötelező olvasmányok gyakran kapcsolódnak az aktuális tananyaghoz, így az olvasottak egyrészt könnyebben beépíthetők a gyermek tudásába, másrészt a tananyag is hatékonyabban elsajátítható. Ezáltal az olvasás nem különálló tevékenységként jelenik meg, hanem része az összetett tanulási folyamatnak.

Hátrányok

A tanulmányi időszak gyakran jár nyomással és stresszel a gyerekek számára, ami megnehezítheti az olvasásra való koncentrálást. Az iskolai feladatok és a kötelező olvasmányok közötti egyensúlyozás sok gyermek számára jelent kihívást. Emellett az iskolában a gyermeknek sok más feladattal is foglalkoznia kell, így az olvasásra jutó idő korlátozott lehet. Előfordulhat, hogy nem tud annyi időt szánni az olvasásra, mint amennyire szüksége lenne a könyvek alapos és nyugodt feldolgozáshoz.

Mi az optimális megoldás?

A legjobb megoldást úgy találhatjuk meg, ha figyelembe vesszük a gyermek egyéni igényeit és szükségleteit. Mindeközben fontos a gyerekeket olvasásra motiválni és támogatni őket abban, hogy a könyvekben megtalálják az örömüket. 

Íme néhány kulcsfontosságú szempont, amelyek segíthetnek az olvasási rutin kialakításában.

Ismerjük meg a preferenciáit!

Minden gyermeknek más az olvasási stílusa és érdeklődési köre. Fontos, hogy figyelembe vegyük gyermekünk preferenciáit és kedvteléseit, és olyan könyveket válasszunk számára, amelyek valóban neki szólnak. Beszélgessünk vele arról, hogy milyen témák érdeklik, milyen műfajokat szeret, és segítsünk neki megtalálni azokat a műveket, amelyekkel szívesen foglalkozik. Ha megszereti az olvasást, a kötelező olvasmányok iránt is nyitottabb lesz.

Motiváljuk a gyermeket!

A kedvcsinálás, a motiváció kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a gyermek rendszeresen foglalkozzon az olvasással. Keresünk olyan módszereket, amelyek segítenek fokozni az olvasási kedvet, például kihívásokat állíthatunk fel, vagy közösen olvashatunk egy-egy izgalmas könyvet, majd megvitathatjuk az olvasottakat.

Osszuk el a feladatokat!

Az olvasás folyamatát osszuk fel kisebb részekre, hogy ne terhelje túl a gyermeket. Határozzuk meg együtt a célokat és az elvégzendő feladatokat, és segítsünk neki abban, hogy az olvasási időt beillessze a mindennapi rutinjába. Érdemes rugalmasnak lenni és lehetőséget adni arra is, hogy a kötelezően teljesítendő olvasmányok egy részével az iskolaidő alatt, más részével a vakáció idején foglalkozhasson, ha a határidők ezt megengedik. Ez lehetővé teszi számára, hogy a saját tempójában és igényei szerint haladjon.

Kerüljük a nyomást és jutalmazzunk!

Fontos, hogy ne gyakoroljunk túlzott nyomást a gyermekre az olvasás kapcsán, és ne használjunk erőszakos vagy fenyegető módszereket az olvasásra való ösztönzés során – ezek ugyanis egy életre elvehetik a kedvét a könyvektől. Inkább jutalmazzuk az erőfeszítéseit és adjunk számára elismerő visszajelzést az elért eredményekért. Ez hozzájárul, hogy az olvasás pozitív élményekkel társuljon számára, hogy megszeresse és értékelje a könyveket, valamint a megismerésükkel járó örömöt.

Jó is lehet, ami kötelező

Bár sokak számára mumusként hangzik a „kötelező olvasmány” kifejezés, ezek a kötetek fontos szerepet játszanak a gyermek fejlődésében. A mi felelősségünk is, hogy ne vegyük el a kedvüket a könyvektől – ehelyett támogassuk és ösztönözzük őket, hogy megszeressék az olvasást és szellemileg-lelkileg gazdagodjanak általa.

Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a webshop.kello.hu oldalt működtető cég. Az auditált mérések szerint havonta átlagosan 12 millió alkalommal kattintják olvasóink a Like Company Kft hírportáljait. A támogatott cikkek sokáig címlapon vannak, így a partnereink reklámjait tényleg nagyon sokan látják, ezért hatásosak.