A fővárosi autósok többségét zavarja, hogy folyton meg kell állni a rossz ütemben váltó közlekedési lámpák miatt, ennek azonban hamarosan vége, miután a Google mesterséges intelligencia segítségével dolgozik a megoldáson, amelyet már Budapesten is tesztelnek.

Csökkenhet a várakozás

A Green Light néven futó projekt lényege, hogy a Google Térkép adataiból kiszámolják, hogy egy közlekedési lámpánál mekkora a forgalom, és átlagosan mennyi időt várakoznak ott az autók. Ezekkel az adatokkal optimalizálják a lámpákat a kereszteződésekben, zöld hullámokat hozhatnak létre, így csökkentve a várakozást. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kevesebb a szennyezés

A program két éve négy izraeli kereszteződésben indult el, ám a Google a várakozási időben akár 30, a károsanyag-kibocsátásban pedig 10 százalékos csökkenést figyelt meg. Azóta tizenkét város hetven kereszteződésében tesztelik a Green Lightot, beleértve ebbe Budapestet is.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Könnyű bevezetni

Ezt az idei fenntarthatósági konferenciájának megnyitóján jelentették be, ahol azt is közölték, hogy a mesterséges intelligencia javaslatai alapján néhány perc alatt bevezethető, a már meglévő budapesti infrastruktúrával kompatibilis változtatásokról van szó.

Teljes összehangolás

A Google célja egyébként az, hogy ne csak egyes kereszteződéseket tudjanak optimalizálni, hanem zöldfolyosókat hozzanak létre, és a lehető leghatékonyabban hangolják össze az egyes útszakaszok lámpáit.

Itt tesztelik a programot

Budapesten a 10. kerületi Kőbányai út–Szállás utca kereszteződésében, valamint a Szépművészeti Múzeum előtt a Hősök tere–Dózsa György út lámpás kereszteződésnél is hasznosítja a BKK és a Budapest Közút a Google adatait, így a közlekedők számára itt is kedvezően alakul az áthaladási idő. A BKK, a Budapest Közút és a Google emellett a BAH-csomópont lámpaprogramját is felülvizsgálja, és a közeljövőben más fővárosi kereszteződéseket is bevonhatnak majd a projektbe.

Hosszú együttműködés

A BKK közlekedési információi egyébként már évek óta megjelennek a Google alá tartozó Waze-en, a FUTÁR segítségével pedig valós idejű közösségi közlekedési adatokat szolgáltatnak a cégnek. A Google Térkép így részletesebb és okosabb útvonaltervezést tesz lehetővé Budapesten, a rendszer a valós forgalmi helyzet, a BKK műholdas nyomkövetési rendszere alapján azt mutatja, hogy mikor indul az adott megállóból egy-egy jármű, és hogy ténylegesen mely útvonalon lehet a leggyorsabban eljutni valahová.

Innovatív eszközök

A Google a keddi bemutatóján a Green Light mellett más módokat is bemutatott a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, szó esett például az üzemanyag-hatékonyságot elősegítő navigációról, amely a cég szerint 2021 októbere óta 2,4 millió tonna szén-dioxid kibocsátását akadályozta meg – írja a Telex.

Repülő helyett vonat

Ez nagyjából olyan, mintha 500 ezer benzines autót vontak volna ki a forgalomból egy évre. A közösségi közlekedésnél a repülőzés helyett gyakrabban fognak alternatívákat, például vonatot ajánlani, ha a menetidő hasonló, a kikerülhetetlen repülőzésen pedig azzal segítene a cég, hogy MI-alapú rendszerekkel segítik a pilótákat a szennyező kondenzcsíkok elkerülésében.

Könnyebb és biztonságosabb

Ahogy írtunk róla, az Üllői úton és a Váci úton kialakított védett – azaz jól látható elválasztó elemekkel határolt – kerékpársávoknak köszönhetően ma már könnyebben, biztonságosabban lehet megközelíteni a sugárutak mentén lévő üzleteket, irodákat, egyetemeket, múzeumokat, busz- és vasútállomásokat.

Waze adatokból dolgoznak

A „kamerakép-analízis technológiával, hurokdetektorokkal és folyamatosan frissülő Waze-adatokkal” figyelik a forgalom átrendeződését, és az első néhány hét adatai szerint a „mikromobilitási eszközökkel” – például kerékpárral és rollerrel – közlekedők döntő többsége már birtokba vette a védett útfelületet. A Waze adatai szerint jelenleg hat százalékkal kisebb a torlódások átlagos mértéke az érintett útszakaszokon, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában. Hozzátették: a szakemberek sem az Üllői út-Kiskörút-Váci út útvonalon, sem a Hungária körúton és az azon belüli területen nem tapasztaltak az eddigiekhez képest jelentősebb fennakadást a közlekedésben. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.