A Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója szerint veszélyes és nem jó a főpolgármester által tegnap bejelentett fűnyíróelven történő, általános forgalomcsökkentési terv. Vitézy Dávid azt is elmondta, hogy a Nagykörúton milyen feltételekkel maradhatna meg végleg a most kialakított ideiglenes kerékpársáv.

A járvány miatt az elkövetkező időszakban biztosan sokan ódzkodni fognak attól, hogy tömegközlekedési eszközre üljenek. Ebben a helyzetben sokan az egyéni közlekedés felé fognak fordulni. A városnak elemi érdeke, hogy ezek az emberek ne autóba üljenek, hanem kerékpárra, mert az fenntartható és kevesebb helyet foglal – mondta Vizézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója szerdán a Rádió1 műsorában.

„A sebességkorlátozásról szóló fővárosi javaslat abból a szempontból veszélyes, hogy a cél nagyon sok útszakaszon helyes és jó, de azzal, hogy fűnyíróelven működik kiválthat egy olyan reakciót, hogy végül kevesebbet csinálunk meg, mintha lépésenként haladnánk. A 70-ről 50-re és az 50-ről 30-ra is nagyon eltérő kategóriákba esik, ezt utcánként kellene megvizsgálni – mondta Vitézy Dávid.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Az igazgató szerint a 70 km/h-ás sebességgel semmi gond nincs az M3-as, az M5-ös bevezetőn, vagy a Ferihegyi gyorsforgalmin. Számos olyan útszakasz van, amely nem lakott területen halad, ráadásul az út kiépítettsége, szerepe miatt a 70-et csökkenteni én sem gondolom helyesnek – tette hozzá Vitézy Dávid.

Budapesten egy évben 49 ember hal meg közúti balesetekben, Bécsben 18, vagyis a magyar fővárosban csaknem háromszor akkora esélyünk van meghalni balesetben, mint Bécsben. Oslo, vagy Helsinki esetében pedig már 20-szor nagyobb az esélye egy budapestinek, hogy meghaljon az utcán.

Ha valakit egy 30 km/h-ás sebességgel haladó autó üt el, akkor 5% az esély arra, hogy a gyalogos meghaljon, ha 50-el megy az autó, akkor már 40% az esély az elhalálozásra, 70 km/h-ás sebesség esetében pedig annyi a gyalogos esélye a túlélésre, mint az ötöslottón a főnyeremény esélye.

Vitézy Dávid elmondta, hogy amikor az ő vezetésével működő BKK a Ferihegyi gyorsforgalmin 90-ről 70-re csökkentette a maximális sebességet, egyharmadára esett vissza a balesetek száma és az utat teljesen lebénító ütközések aránya.

EZ IS ÉRDEKES: Budapest Jolly Jockere: Vitézy Dávid a főpolgármesternek és a kormánynak is jó, de ki ő valójában?

Kerékpársáv a Nagykörúton

Amíg ez a járvány így vagy úgy el nem tűnik az életünkből, arra kell berendezkedni, hogy az az igény, hogy az emberek egyénileg közlekedjenek nőni fog. Ha ezt mindenki a régi beidegződés szerint az autójával próbálja megtenni, sokkal nagyobb dugók lesznek Budapesten, mint eddig.

Ezt arra alapozom – mondta Vitézy Dávid – hogy Kínában az újra megnyitott városokban olyan forgalomnövekedést és autóértékesítés növekedést látnak, amit eddig nem. Éppen ezért Milánó és Párizs már most arra készül, hogy több száz kilométernyi új kerékpársávot alakítsanak ki a közlekedőknek.

A budapesti ideiglenes kerékpársávok megmaradásáról a fejlesztési központ igazgatója a holland és a londoni példát vetette fel. Hollandiában a hetvenes évek elején az olajválság tombolásakor pattantak biciklire az emberek, Londonban pedig a 13 évvel ezelőtti buszos robbantások adták a löketet a kerékpáros közlekedés elterjedésének.

Az akkor kialakított sávok azért maradtak meg, mert az emberek közlekedési szokásai megváltoztak és igény volt és azóta is igény van az kerékpársávokra. Vitézy Dávid szerint a nagykörúti kerékpársáv fennmaradása azon múlik, hogy a járványveszély elmúltával is tömegesen használják-e majd, és megváltoznak-e a közlekedési szokásaink.

Vitézy Dávid mondta:

Kiemelt kép: Autók a Szentendrei úton – Fotó: BPK