A Lánchídon meg kell őrizni a buszcentrikus közlekedést, de még jobban sűríteni kell rajta a járatokat, szükség lenne a Déli Körvasútra, mondvacsinált a kormány által hangoztatott főváros-vidék ellentét a közlekedésben – erről beszélt Vitézy Dávid volt államtitkár egy előadáson.

Ezekre a legbüszképp

A budai fonódó villamos alapjainak lerakását, a fővárosi éjszakai buszközlekedésének kiépítését, a budapesti tömegközlekedés átszervezését tartja pályafutása eddigi legfontosabb eredményének Vitézy Dávid. A volt államtitkár, közlekedési szakember a Széchenyi István Szakkollégium budapesti eladásán beszélt egyetemisták előtt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Túl kell látni a városhatáron

Szerinte tízből hat ember az agglomerációból jár be Budapestre és minden, a fővárosban megtett második kilométert az ingázók autói teszik meg a városban: Nem találunk megoldást a budapesti közlekedési nehézségeire, a dugókra, a környezetszennyezésre, ha csak a város határáig látunk – írta összefoglalójában az énbudapestem.hu.

A közösségi közlekedés az egyetlen megoldás

A központi régióban az autók száma drámaian nő, itt található Magyarország minden második gépkocsija. „Az agglomerációs közlekedés környezeti hatásaira nem tudunk a közösségi közlekedéssel választ adni, akkor érdemi javulásra nincs kilátás” – tette hozzá.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Megvédené az agglomeráció zöldterületeit

Fontosnak tartotta, hogy meg kell állítani az „agglomeráció szétterjedését”, vagyis nem szabad folytatni a zöldterületek beépítését. A szántóföldeken épülő újabb és újabb kertvárosok ugyanis tömegközlekedéssel nehezen kiszolgálhatók, szerinte inkább a főváros felé kell irányítani az újonnan ide települőket. Bár az is vitatéma, tette hozzá, hogy Budapest növekedése még meddig tartható.

Vitatott tervek

A Déli Körvasút tervéről – mely Kelenföldtől a Rákóczi hídon át haladna és a Ferencvárosi Rendezőpályaudvartól háromfelé ágazna az ország keleti része felé -, ahogy arról mi is írtunk, sokan azt állítják, hogy a tehervonatok zavarnák a lakók nyugalmát.

Közút helyett vasút

Vitézy Dávid szerint figyelembe kell venni, hogy egész Európában a klímavédelem, gazdasági és politikai okok miatt az a cél, hogy a közúti teherszállítást vasútra tereljék át. Ha teljesül a terv, ötven százalékkal nagyobb lesz a teherforgalom, akkor nagy szükség lenne a körvasútra. Ráadásul az autó- és akkumulátorgyártás miatt Kelet-Magyarország egyre dominánsabb ipari övezetté válik, amihez fokozottabb vasúti teherszállításra lesz igény.

Fejlődne a személyszállítás is

Elmondta azt is, megépítenék a zajfogó falakat, így nem zavarnák a lakók pihenését. De a déli körvasút szerinte nem elsősorban a tehervonatoknak épül, hanem a személyszállítás fejlesztésére szolgál, az elővárosi, a távolsági vonalak sűrítésére ad lehetőséget.

Lennének új megállók is

Emellett már régóta szükség lenne új megállókra, melyeket a beruházással megépítenének: az Infopark és az új Mol székház mellett épülne meg a Nádorkert állomás. Kicsit távolabb, a Közvágóhíd elnevezésű megálló épülne meg és az új kézilabdacsarnok mellett lenne a harmadik megálló.

Politikai ellentétek

Vitézy Dávid annak kapcsán, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter mintegy nyolcvan, nagyrészt fővárosi projekt lezárásáról döntött – azt mondta, hogy több feszültség előzte meg a döntést: a járvány és az ukrán-orosz háború és a rezsiválság miatt kevesebb a hazai fejlesztési pénz, nem jönnek az uniós támogatások és „politikai erőt kapott” a Budapest-vidék ellentét. Ez utóbbit mondvacsináltnak, „politikai térben létező valóságmagyarázatnak” tartja.

Vidékiek érdeke

A vasúti fejlesztések éppen azt szolgálják, hogy Kolozsvárt össze lehessen kötni Budapesttel és később Béccsel. Hogy Debrecenből indulhassanak vonatok a Balatonra, vagy Győrből Szegedre  – mondta. Szerinte Magyarország településszerkezete miatt ezeket a vonalakat nem lehet úgy megoldani, hogy elkerülik Budapestet, mert akkor nem lesz a vonatokon utas. Budapest átjárhatósága a fővárosiakat érdekli a legkevésbé. Az, hogy itt véget ér minden vasúti vonal, hogy széttagolt a hálózat, leginkább a vidékieknek káros. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Vitézy Dávid