A koronavírus-járvány miatt azonnal lezárnák a Nagykörút egyik sávját az autósok előtt, hogy a bringások kényelmesen, biztonságosan tekerhessenek. A Közlekedő Tömeg Egyesület azt kéri a fővárostól, hogy mielőbb jelöljenek ki a Nagykörúton kerékpáros sávot.
A járvány elterjedésével a városokban fokozatosan csökken a gépjárműforgalom, és egyre többen közlekednek kerékpárral. A rendkívüli helyzetre való tekintettel a budapesti közbringarendszer, a Bubi kedvezményesen használható, így a kihasználtsága is megnőtt – írja az egyesület a közösségi oldalán nyilvánosságra hozott közleményben.
A megváltozott igények miatt és a lakosság egészségének védelme érdekében világszerte több nagyváros, köztük Berlin, New York, Bogotá és Mexikóváros is ideiglenes kerékpársávok kijelölésébe kezdett. New Yorkban ideiglenes sétálóutcákat is kialakítanak, ahol az emberek egymástól biztonságos távolságot tartva sétálhatnak.
Budapesten is megvan a szándék hasonló fejlesztésekre. Erre ideális terepnek tartjuk azokat a városi autópályákat, ahol a 2×2 vagy 2×3 sáv mellett nem jut hely a biciklivel közlekedőknek. Ilyen többek között a Nagykörút, a Kossuth Lajos utca–Rákóczi út tengely, az Üllői út és a Váci út. Ezeken a helyeken már hosszú ideje igény lenne a kerékpár-közlekedés fejlesztésére. Ideiglenes sétálóutcának pedig alkalmas lenne például a Király utca és a Kazinczy utca.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Egyesületünk javasolja, hogy első lépésként a Nagykörúton kezdődjön el az ideiglenes kerékpársáv kijelölése. Itt jelenleg 6 sávot foglalnak el az autók, a kerékpározók pedig csak a forgalmi sávban haladhatnak.
Annak ellenére, hogy az autók közötti lavírozás sokak kedvét elveszi a városban kerékpározástól, mégis sokan járnak erre biciklivel. A korábbihoz képest jelentősen lecsökkent autóforgalom nem indokolja 2×2 forgalmi sáv fenntartását, ehelyett végig irányhelyes kerékpársávot kellene kijelölni. Ez – ideiglenes buszsávokhoz hasonlóan – 1-2 nap alatt kivitelezhető lenne.
A következő hónapokban várhatóan tovább fog csökkenni a gépjárműforgalom, a kerékpár az autózásra és a tömegközlekedésre is reális alternatíva lehet.
Egyesületünk kéri a Főváros vezetését, hogy tegyen meg mindent a gyaloglás és a kerékpározás feltételeinek javítása érdekében, és minél hamarabb kezdje el a nagykörúti ideiglenes kerékpársávok kijelölését.
Ezt pedig kövessék további ideiglenes kerékpársávok, hiszen a járványügyi helyzet várhatóan még hónapokig fenn fog állni. Támogatjuk a Magyar Kerékpárosklub hétfőn közzétett javaslatcsomagját annak érdekében, hogy Budapesten új lendületet kapjanak a kerékpározást segítő fejlesztések, hiszen szemléletváltásra, a városi közlekedés újragondolására van szükség – írja a Közlekedő Tömeg.
Megkezdték a kerékpársávok kialakítását
Április 3-án írtuk meg itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy a Fővárosi Önkormányzat néhány fontos útvonalon ideiglenes kerékpársávok kialakításáról döntött. Ezzel a lépéssel a fővárosiak munkába járását és a biztonságos közlekedést kívánják segíteni a koronavírus-járvány idején.
Napokon belül megkezdődik a szakaszok kivitelezése, elsőként a Bartók Béla út és a Tétényi út kerékpáros átalakítása valósulhat meg. Az ezt követő szakaszokat a Fővárosi Önkormányzat a kivitelezés üteméhez igazítva, a megnyitott szakaszok tanulságait elemezve jelenti be és nyitja meg.
A lecsökkent közúti forgalom következtében a gépjárműforgalom érdemi korlátozása nélkül is kialakítható egy bringás főhálózat a Hungária körúton belüli városrészeken. Ezzel olyan utakon is biztosíthatóak a biztonságos kerékpározás körülményei, amelyeken eddig csak kevesen mertek biciklizni.
Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: BKK