A Lánchidat nemzeti kincsnek tekinti a főváros vezetése, ezért akkor is fel fogják újítani, ha Budapest „beleroskad” – írja Karácsony Gergely főpolgármester szerda este a közösségi oldalán.
A főváros azért „roskadhat bele” a beruházásba, mert a kormány éppen annyi pénzt készül elvonni Budapesttől, amiből minden egyes évben fel tudnák újítani újra és újra a Láncidat – írja a főpolgármester.
Az önkormányzati vezető Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár szerdai nyilatkozatára reagált, amely szerint Karácsony Gergely késlekedése milliárdokkal drágítja a Lánchíd felújítását és jelentősen meghosszabbítja a hídzár idejét.
Karácsony Gergely szerint a kormányzati kommunikáció azt szeretné bemagyarázni a közvéleménynek, hogy a Lánchíd állapota 170 év után váratlanul leromlott azért, mert a budapestiek ellenzéki polgármestereket és főpolgármestert választottak. Vagyis azon a városvezetésen kérik számon a Lánchíd állapotát, amelyik nyolc hónapja van hivatalban, miközben nekik lett volna 108 hónapjuk a felújításra.
Felidézi, hogy hivatalba lépése után azonnal jelezte a kormánynak, hogy az előző városvezetés közbeszerzése alapján nem elég a beígért hatmilliárd forint kormányzati támogatás a Lánchíd és az Alagút felújítására, a főváros pedig a saját 17,3 milliárdos részénél többet nem tud költeni.
Amikor pedig világos lett, hogy a kormány több pénzt nem ad – folytatta -, azt kérték a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén, hogy a 6 milliárdos támogatást az Alagút felújításának elhagyásával költhessék csak a Lánchíd felújítására, illetve módosíthassanak olyan közbeszerzési feltételeken, amik a szakértők egybehangzó állítása szerint drágították a beruházást. Ugyanis a kormányzati hatmilliárd és a fővárosi 17,3 milliárd így elegendő is lenne – vélekedett.
Ennek ellenére a kormányhatározat változatlanul csak akkor biztosítja a hatmilliárdos támogatást, ha egyszerre történik meg a híd és az alagút felújítása, az egyszer már rettenetesen drágának bizonyult feltételek mellett – emlékeztet.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy a híd állapotáról szóló jelentés ismeretében azonnal kitiltották az 5 tonna feletti járműveket a hídról, illetve a szakemberek napi szinten ellenőrzi a hidat és a kisebb javításokat azonnal elvégzik, illetve hetente jelentést tesznek a híd állapotáról.
A Lánchíd felújításáról szóló legérdekesebb cikkeink
- Tarlós István korábbi tanácsadója szerint olcsóbb és gyorsabb lehet a Lánchíd újraépítése, mint a felújítása
- Valami baj van a Lánchíddal: Megtiltották, hogy turistabuszok és teherautók menjenek át rajta
- Nagyon sürgős a Lánchíd felújítása, akár újabb korlátozások is életbe léphetnek
- Főpolgármester: Jó elképzelés a Lánchíd sétálóhíddá alakítása
Régen épült, 30 éve nem volt felújítva
A Lánchíd felújítása régóta napirenden van, erre a kormány már beígért 20 milliárd forintot. Mivel Orbán Viktor szerint a Tarlós Istvánnal kötött korábbi megállapodások továbbra is érvényben vannak, így várhatóan a főváros új vezetése is megkapja a pénzt és megkezdődhet a híd felújítása.
Építését gróf Széchenyi István kezdeményezte és finanszírozását báró Sina György szervezte, a legnagyobb adományt is ő adta a klasszicista stílusban tervezett híd megépítésére. A munkálatok 1839-ben kezdődtek, a kész hidat 1849. november 20-án avatták fel.
A híd megépítésének teljes költsége az előmunkálatokkal, a budai oldalon lévő kincstári épületek megváltásával, Pestnek és Budának kifizetett kárpótlással együtt 575 millió aranyforintot tett ki, ebből maga a híd 4,4 millióba került.
A II. világháború végén a visszavonuló német hadsereg, maga mögött felrobbantotta. Az újjáépített, némileg megszélesített hidat első felavatásának 100. évfordulóján nyitották ismét meg. Legutóbb 1986–1988-ban újították fel. A pilonok boltívein lévő régi Kádár-címereket a Szent Koronával kiegészített Kossuth-címerekre 1996-ban cserélték vissza.
BPK/MTI/WIKI – Képek: Lánchíd – Fotó: magyarepitok.hu