Az építőipari kivitelezési árak drágulása és a lakosság ellenállása is lassíthatja az M0-ás hiányzó, nyugati szakaszának megépítését – így foglalhatóak össze az M0-ás nyugati szektorával kapcsolatos legfrissebb hírek.

Itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon már beszámoltunk arról, hogy egy törvénymódosítással kikerült az ország és az agglomeráció területrendezési tervéből az M0-ás nyugati szektorának eddig ismert nyomvonala.

Ez azt jelenti, hogy a kormány egyelőre nem számol ennek a szakasznak a megépítésével, tehát csúszik a 2020-as indulással tervezett kivitelezés – írja az mfor.hu.

A tervezett nyomvonalak

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Csenger Zalán Zsolt a terület országgyűlési képviselője a törléssel kapcsolatban azt mondta: „Arról van szó, hogy most folyik a nyomvonal variációk vizsgálata, viszont az országos szerkezeti terven pillanatnyilag bent van a régi nyomvonal. Ezt vesszük most ki a szóbanforgó módosítással, tehát egy elavult vonal kerül törlésre a térképen! Amint meglesz az új végleges nyomvonal, az fog bekerülni.” – idézi őt amikisvárosunk.hu oldal.

Társadalmi egyeztetés hiánya

Gulyás Gergely miniszter a legutóbbi Kormányinfón, az ütemterv tarthatóságára vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta, hogy részben a társadalmi egyeztetés elmaradása, részben az építőipar kapacitáshiánya miatt kell több időt szánni a kivitelezésre.

Ahogy korábban megírtuk, ő kezdeményezte a törvénymódosítást, miután a II. kerület polgármestere, Láng Zsolt azzal kereste meg, hogy komoly társadalmi ellenállást szült a kerületben a tervezett nyomvonal. Annak kijelölését ugyanis nem előzte meg társadalmi vita.

A miniszter az M0-ás nyomvonaláról szóló vita részeként megemlítette, hogy a világ számos városában nem zárul be teljesen a körgyűrű, de a maga részéről úgy gondolja, hogy jó lenne, ha az M0-ás bezárulna.

Amennyiben nem születne konszenzus, akkor végső esetben a kormány döntené el, merre menjen tovább a nyomvonal. Előbb azonban mindenképpen ki akarják kérni a környéken lakók – a II. kerületiek – véleményét, ezért indítványozta Gulyás gergely, hogy ne szerepeljen „egyértelmű nyomvonal” a törvényben.

Kapcsolódó cikkeink:

Áremelkedés és csúszás lehet

Ami a kivitelezést illeti, szerinte többféle terv áll rendelkezésre, de a beruházás ütemezését nem csak a társadalmi egyeztetés befolyásolja, hanem az építőipar kapacitáshiánya is. Mint mondta, nem tudja, hogy tartható-e az ütemterv, mivel ez az építőipari kapacitás kérdése is. Arra hívta fel a figyelmet, hogy az építőipari megrendelés-állomány majdnem a kétszerese a kapacitásnak.

„Ebből pedig áremelkedés és csúszás következik” – zárta gondolatait, jelezve, hogy egyáltalán nem lenne meglepő, ha 2020-ban mégsem indulna el az építkezés.

Építsék távolabb a fővárostól az M0-ást

Korábban beszámoltunk arról, hogy az Adyligeten élő Fézler Istvánné, okleveles építészmérnök részletesen megindokolta, hogy az M0-ás nyugati szakaszának nyomvonalát miért érdemesebb a Zsámbéki-medence nyugati pereménél elvezetni és a leendő R11-es útból M0-ást csinálni.

Szerinte az M0-ás északi szektorának Ürömnél a 10-es útba történő becsatlakozása már tulajdonképpen eldöntött és biztosan megépülő szakasz. Az R11-es útnak (amely az M1-est köti össze majd Esztergommal) lenne egy lecsatlakozása a 10-es útra Piliscsabánál. Az építészmérnök szerint a piliscsabai kereszteződés és az Üröm közti 19 km-es szakaszt kellene megépíteni, hogy összekössék az R11-est az M0-ás északi szektorával és ezzel tulajdonképpen kész is lenne a teljes körgyűrű. Így nem lenne szükség arra, hogy alagútban, Adyliget szomszédságában vezessék el az M0-ás nyugati szektorát. Az R11 egyes út nyomvonalát itt lehet megtalálni.

Sokan, főleg az adyligetiek dicsérték a bejegyzést, amit itt lehet elolvasni. Nem mindenki látja azonban ilyen egyszerűnek az M0-ás nyugati szektorának nyugatabbra építését. Egy hozzászóló arra hívta fel a figyelmet, hogy „A körgyűrű uniós támogatásból fog készülni, ezért is hozták 2022-ig előre. A sietség oka az, hogy eddig van keret „ – írta a hozzászóló.

Budakeszinek rossz lenne az M0-ás nélkül

Egy októberi lakossági fórumon Budakeszi polgármestere, Dr. Csutoráné dr. Győri Ottilia elmondta: Budakeszin olyan nagy a forgalom, hogy egyszerűen élhetetlen a helyzet, ezt pedig meg kell valahogy oldani. Az eddigi tanulmányok alapján Budakeszi közlekedését 50 százalékkal könnyítené az M0-ás nyugati szektorának megépítése. Fontos, hogy belterületeket a legoptimálisabban érintse a nyomvonal, az autóút lehajtója pedig ne a lakott területen keresztül, hanem azt elkerülve csatlakozzon rá a Budakeszi útra – mondta a polgármester.

Kiemelt kép: BPK illusztráció