Újabb fontos lépcsőfokához érkezett a Lánchíd felújításának kivitelezéséről szóló közbeszerzési eljárás. Szeptember végén lezárult a részvételi szakasz, amelyből kiderült, hogy mind a négy jelentkező megfelelt a felhívásban megfogalmazott elvárásoknak. A négy ajánlattételre felhívott ajánlattevőnek 2020. október 28-ig kell benyújtania ajánlatát.
Négy ajánlat
Sikeresen zárult a Lánchíd közbeszerzési eljárásának részvételi szakasza. A négy jelentkező közül ugyanis mindegyik megfelelt a részvételi felhívásban megfogalmazott elvárásoknak.
Több szereplő
A BKK mind a négy társaságot felkérte az ajánlattételre az eljárás második, ajánlattételi szakaszában. Ezáltal teljesült a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ célja, hiszen több szereplő vehet részt a közbeszerzésben.
Óktóber végéig kell küldeniük az ajánlatot
Az ajánlattételi szakasz a dokumentumok feltöltésétől kezdődően 25 nap. A kiválasztott gazdasági szereplőknek – az A-Híd Építő Zrt-nek, a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt-nek, az SDD Konzorciumnak (DÖMPER Kft., Subterra – Raab Kft., Pannon-Doprastay Kft.) és a STRABAG Általános Építő Kft-nek – 2020. október 28-ig kell elküldeniük az első ajánlatukat.
Mészáros Lőrinc üzlettársa
A Közgép tulajdonosaként jelenleg Szíjj László tiszakécskei útépítő milliárdos, Mészáros üzlettársa szerepel tulajdonosaként a cégnyilvántartásban.
Ez érdekelhet!
- A Lánchíd felújításához nem a pénz hiányzik, hanem a szakértelem, Mekk mesterekkel nehéz – mondta Orbán Viktor
- Nagyon sürgős a Lánchíd felújítása, akár újabb korlátozások is életbe léphetnek
- Megjelent a Lánchíd-tender, most már tényleg kezdődhet a híd felújítása
Februárban lehet szerződni
Kedvező ajánlatok esetében a BKK 2021 februárban köthet szerződést a leendő kivitelezővel. Magyarország szimbólumának felújítása egy hónappal később, márciusban kezdődhet el, amennyiben Magyarország kormánya is biztosítja az ígért támogatást.
2023-ra készülhet el
A megújult Lánchidat – az előzetes ütemezés alapján – 2023-ban vehetik újra birtokba a közlekedők.
Beszakadhat a gyalogosok alatt
A Lánchíd pocsék állapotban van, sok helyen rozsdásodik, rohad, évtizedek óta nem nyúlt hozzá senki. Nemrég a volt főpolgármester, Tarlós István azt monda, a gyalogosok számára balesetveszélyes, hiszen bármikor beszakadhat alattuk.
Adok-kapok
A híd az elmúlt hónapokban a kormány és a Városháza közötti adok-kapok központi témája volt. A kormányzat szerint a főváros „tököl” a híd felújításával, a főpolgármester szerint nem kaptak megfelelő forrást, majd egy jogszabálymódosítás hiányzott.
Fontos:
- A Lánchíd a teherbíró képességének a határára került, nem alkalmas tömegrendezvényekre
- Autómenetes Lánchidat szeretne Vitézy Dávid, csak buszok, bringások és gyalogosok mehetnének át rajta
- Tényleg nagy a baj a Lánchíddal, szombattól csak 30 km/h-val mehetnek rajta az autók
Régen épült, 30 éve nem volt felújítva
Építését gróf Széchenyi István kezdeményezte és finanszírozását báró Sina György szervezte, a legnagyobb adományt is ő adta a klasszicista stílusban tervezett híd megépítésére. A munkálatok 1839-ben kezdődtek, a kész hidat 1849. november 20-án avatták fel.
A híd megépítésének teljes költsége az előmunkálatokkal, a budai oldalon lévő kincstári épületek megváltásával, Pestnek és Budának kifizetett kárpótlással együtt 575 millió aranyforintot tett ki, ebből maga a híd 4,4 millióba került.
A II. világháború végén a visszavonuló német hadsereg, maga mögött felrobbantotta. Az újjáépített, némileg megszélesített hidat első felavatásának 100. évfordulóján nyitották ismét meg. Legutóbb 1986–1988-ban újították fel. A pilonok boltívein lévő régi Kádár-címereket a Szent Koronával kiegészített Kossuth-címerekre 1996-ban cserélték vissza.
Kiemelt kép: Lánchíd – Fotó: BPK