Az M0-ás rendőrei elmondták, hogy naponta akár 140 ezer jármű is áthalad a déli szektoron. Két rendőrbázis felel az M0-s gyűrű rendjéért. A Police.hu munkatársai a déli szektorét felelős rendőröket szólaltatták meg. Nagyon érdekes sztorikat meséltek.
A gyorsforgalmi út jelenlegi hossza 2013-ban alakult ki. Több évtizedre visszatekintő koncepció a fővárosba sugárirányban befutó autópályák összefogása volt. A hetvenes évektől ezt az összekapcsoló körgyűrűt egyértelműen a főváros közigazgatási határán kívül képzelték el – kezdi Pintér Lajos alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szigetszentmiklósi autópálya-alosztályának parancsnoka.
A körgyűrű összeköti és hálózattá szervezi a gyorsforgalmi utakat, elosztó szerepében így tehermentesíti a főváros sűrűn lakott, belső területeit az átmenő forgalomtól. A mi, „déli” szektorunk a budaörsi 0-s kilométertől az M5-ös-ig tart.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Napi 140 ezer jármű az M0-áson
Egy 1977-es tanulmány 58 ezer járműre becsülte a déli szektor 2010-es napi forgalmát, ehhez képest csúcsidőszakban, jellemzően nyáron vagy ünnepek táján, 24 óra alatt 140 ezer áthaladó gépjárművet is regisztráltunk már. Egyértelmű az autóút leterheltsége, ezen folyamatos bővítésekkel igyekeznek enyhíteni. A majdani ideális állapot eléréséhez vezető fejlesztések időtartama alatt azonban sávszűkítéseket kell alkalmazni.
Kapcsolódó cikk: Dugókra felkészülni! Új forgalmi rend lép életbe az M0-áson
Tévhit, hogy a gyorsaság csökkentené a dugót
A zsaruk mindent megtesznek azért, hogy a körgyűrű valóban a biztonságos, hatékony haladás helyszíne legyen. Tévhit, hogy az számolná fel a telítettséget, ha az adott autófolyam minél nagyobb tempóval repesztene végig az M0-son.
A fokozott sebesség ugyanis több balesethez vezetne, ami további zsúfoltságot idézne elő. Az autópálya-zsaruk ezért a járműforgalmat a biztonságosan uralható, előírt sebesség betartására ösztönzik, míg ők maguk serény reagálással és munkavégzéssel igyekeznek a folyamatos és dinamikus haladást elősegíteni.
Az a cél, hogy a jelzett balesetekhez minél gyorsabban, önmaguk veszélyeztetése nélkül jussanak el kollégáink – mondja Kovács István őrnagy, az autópálya-alosztály helyettes vezetője. Mind a technikai készségek, mind a személyi állomány összetétele azt szolgálja, hogy a lehető legcsekélyebb időveszteséggel reagáljunk.
A tempó nem mehet a pontosság és a szakszerűség rovására, ezzel az állomány tisztában van. A szolgálatot ellátó egységek, váltások összeállításánál arra törekszünk, hogy a járőrfeladatokat ellátó párosokban, hármasokban kinevezett, de legalábbis megbízott baleseti helyszínelő, tehát kompetens és képzett rendőrök legyenek, akik jogosultak a helyzetek feldolgozására.
Az idióta a Minivel úgy döntött, megleckéztet egy autóst az M0-áson (Videó)
A rendőrség krémje dolgozik az M0-áson
Az állomány tagjai döntő többségükben fiatalok, de tapasztaltak, nagy munkabírásúak, akik komoly járművezetői rutinnal bírnak. Ezt a tudásukat minden szolgálatban fejleszteni tudják, egyszerűen munkájuk elvégzésével. Szükség van a felkészültségre: a magyar rendőrség járműflottájának krémjéhez tartozó, csak típusvizsgával vezethető, nagy teljesítményű szolgálati autókkal látják el feladataikat.
A másik pillér a szabályok betartatása, ezt gyakori ellenőrzésekkel és folyamatos jelenléttel valósítjuk meg. Szolgálatkezdéskor mindkét irányba, az M5-ös és az M1-es felé is megindul egy-egy pályatesten egy egységünk, menet közben figyelik és szűrik ki a szabálytalankodókat.
Egy újabb idióta autós – Az M0-áson az ölében utaztatta a kisgyermeket a sofőr (Videó)
Nincs üresjárat, nemzetközi a terep
Az M0-son a zsaruknak sincs üresjárat, nagy mennyiségben használják a nyomtatványokat. Az igénybevétel egy másik közvetett bizonyítéka, hogy az iskolákban megtanult német vagy angol mellé a legtöbben elsajátították valamilyen szinten a gyakran alkalmazandó török, román, görög, illetve valamelyik szláv nyelvet is.
Az autóút nemzetközi terep is, Európa tranzitforgalmának egyik csomópontja. Korsós Erika és Iván Gábor törzsőrmesterekkel, megbízott baleseti helyszínelőkkel, valamint az októberben a pályarendőrökhöz igazolt Fejes Zoltán őrmesterrel átlagos szolgálatra indulta a lap munkatársa, nekik meséltek.
A sebesség-ellenőrzés mellett figyelmet fordítunk a baleset kialakulását hordozó közúti magatartásformák visszaszorítására – magyarázza Iván Gábor. Szembetűnően sok a tehergépjármű és a csatolt vontatmány, reneszánszát éli a Nyugat-Európából tréleren behozott használtautó-kereskedelem.
Életveszélyes a profitmaximalizálás
A fuvarozók sok esetben a szabályok megkerülésével törekednek profitmaximalizálásra, így ezekre a járműcsoportokra kiemelten fókuszálunk. Fellépünk, ha ránézésre túlsúlyos, szabálytalan vontatmányt látunk. A túlpakolt járműveknél ugyanis drasztikusan romlik a fékhatás, a hanyag rakodás a szállítmány lezuhanását eredményezheti. Az így fuvarozók nemcsak magukat, de a közlekedés további résztvevőit is veszélyeztetik. Szúrópróbaszerűen ellenőrizzük a járművek hatósági vizsgáját, műszaki állapotát is.
A kamionosokat nem tekintjük „elkövetői körnek”, tudjuk és látjuk, hogy munkájuknak és járműveiknek az átlagos autósok előtt ismeretlen specialitásaik vannak – teszi hozzá Korsós Erika.Egy kamion vezetőfülkéjéből a sofőr például nem lát a járműve elé.
Kapcsolódó cikk: Az M0-áson balesetet okozott színésznő sok millióért cserébe megúszta a börtönt
Autó a kamion előtt
Tanúi voltunk, amikor egy személykocsi vezetője féktávolságon belül hajtott egy becsatlakozó útról a szabályosan haladó nehéz-tehergépkocsi elé, az ütközés következtében pedig a nagyobb jármű keresztbe fordította maga előtt a kisebb autót. Az eset pikantériája, hogy a kamionos nem vette észre az ütközést, a holttérben lévő autót sem látta, így tudtán kívül egy kilométeren tolta maga előtt. A személykocsiban nem működött a kürt, a sofőr nem tudott jelezni, a szembejövők villogtatásából lett gyanús a kamionosnak, hogy valami nincs rendben.
Kiszűrjük azokat a sofőröket is, akik normakerülő cselekményeikkel az autós közösség felháborodását váltják ki – beszél egy újabb szempontról Fejes Zoltán őrmester. A belső sávban például tilos tehergépjárművel haladni, sokan azonban mégis megteszik. Semmiképpen nem lenne jó, ha ez a magatartás a szabályosan autózókban feszültséget szülne, az ugyanis nagyon rossz útitárs. Ugyanígy kivesszük a forgalomból a leállósávon haladókat, a záróvonalon sávot váltókat, a veszélyeztetően előző vezetőket.
Kapcsolódó cikk: Az M0-ás új nyomvonala mentén egekbe szökhetnek az ingatlanárak, itt a nyertesek listája!
Éles helyzet az M0-áson
A zsarutrió alig indul el, máris helyszínt kap rádión, méghozzá egy helyen két külön esetet. Egy fuvarozó rosszul rögzítette nyerges vontatójához a félpótkocsiját, és a többtonnás vontatmány lebillent a gép forgózsámolyáról.
Szerencsére egy pihenőben döccent le az óriási pótkocsi alacsony tempónál. A sofőr szinte azonnal megállt, nem veszélyeztetett másokat, viszont torlaszt képezett az úton. A zsaruk a munkájukat rendszeresen segítő Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével terelőkúpokkal jelölnek ki alternatív haladási nyomvonalat a pihenőből.
Alig ötven méterre a megfeneklett járműtől egy kisebb és egy nagyobb teherautó sofőrje vív szócsatát egymással – összeértek az autók, a nagyobb tükre bánta, de ki lógott át a másik sávjába? A zsaruk mindkét felet meghallgatják, a román vezetőhöz anyanyelvén és angolul szólnak, kamatozik a felszedett nyelvtudás.
A gyors szemle eredményre vezet, délkeleti szomszédunk is belátja: alighanem ő a történtek felelőse. Háromnyelvű egyeztetés, baleseti bejelentő kitöltése, majd hibrid nyelvű búcsúzkodás a megbékélt magyar sofőrtől: máskor ne menjen neki.
Kiemelt kép: Police.hu