A budapesti lakáspiac átalakulásáról, a rozsdaövezetek fejlesztéséről és a tervezett infrastruktúra-beruházásokról volt szó a Lakás Konferencia 2020 eseményen. A szakértők szerint a rozsdaövezetekben bevezetésre kerülő kedvezményes, 5%-os áfa azt fogja okozni, hogy a lakásfejlesztések szinte kizárólag ezeken a célterületeken valósulnak majd meg.

Budapest környékén egyre nő a lakosság, számos zöldfelület beépült az elmúlt években az új lakások jelentős része alapvető infrastruktúrával: például megfelelő közlekedéssel, iskolával, óvodával nem ellátott külvárosokban épült. Kizárt, hogy fenntartható legyen egy olyan lakópark, ahol egy család 2 autó nélkül szinte élni sem tud – állítja Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Tudsz erről? Szuperexpressz indul Budapestről Prágába, jól járnak az elővárosi vonatokon ingázók is

A közlekedésfejlesztési szakember szerint mivel az agglomeráció egyre nő, olyan mérvű az elővárosokban a közlekedési probléma, hogy a kötöttpályás közlekedés fejlesztése, a hévek és az elővárosi vasútvonalak versenyképesebbé tétele elemi érdek.

10 év alatt negyedmillió autóval lett több Budapesten és környékén. Az igazgató szerint el kell érni, hogy 10-ből 6-an ne autóba üljenek, hanem inkább a tömegközlekedés vigye az ingázók többségét. Ez nem csak azok érdeke, akik kiköltöztek, hanem azoké is, akik Budapesten elszenvedik a beáramló autóforgalmat.

Vitézy Dávid beszél a Lakás Konferencia 2020 rendezvényen – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

A kötöttpályás közlekedés fejlesztésével az elmúlt 30 év területfejlődése után rohanunk, a robbanásszerűen megnőtt agglomeráció, a százezernyi kiköltöző ingázó és külvárosok közlekedési gondjait igyekszünk enyhíteni – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.

A probléma újratermelődését azonban érdemes elkerülni – már csak azért is, mert az elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztése önmagában is újabb kiköltözési hullámot hozhat, ha nem teszünk semmit.

A kötöttpályás fejlesztéseknek tehát kéz a kézben kell járniuk az infrastrukturálisan jól ellátott, de ma fejlesztésre alkalmatlan, volt ipari-vasúti budapesti rozsdaövezetek fejlesztésével. Röviden összefoglalva: a jövő lakásai ne a biatorbágyi vagy csömöri, még a helyi hév- vagy vasútállomástól is távol eső, tömegközlekedéssel ellátatlan zöld domboldalakon, hanem Rákosrendezőn vagy a Józsefvárosi pályaudvar helyén épüljenek – ez a helyes stratégiai cél és ezáltal tudjuk elkerülni, hogy a problémákat újratermeljük – fogalmaz posztjában a vezérigazgató.

Ezt is olvasd el, mert érdekelni fog! Nagy dobásra készülnek Vitézy Dávidék: a legnevetségesebb agglomerációs vasútvonalból szuperfolyósót építenek

A rozsdaövezeti lakásáfa csökkentés átalakítja a piacot

A rozsdaövezeti lakásáfa csökkentése 27-ről 5 százalékra, melyről idén nyáron döntött a Parlament, kéz a kézben jár az Airbnb korlátozásával és az ennek érdekében létrehozott önkormányzati jogosítványokkal, igen jelentős kormányzati beavatkozást jelentenek annak érdekében, hogy megfizethető lakások olyan helyen legyenek elérhetőek és az újak olyan helyeken épüljenek, ahol tömegközlekedés és más alapinfrastruktúra elérhető közelségben van. Az áfacsökkentés így a város szétterülése helyett a budapesti rozsdaövezetek újjáélesztését szolgálja.

Hosszú munka ez, az önkormányzatok, a Kormány és a magánfejlesztők együttműködése, az óriási rozsdaövezetekre világos fejlesztési tervek elkészítése és következetes végrehajtása is kell a sikerhez, arról nem beszélve, hogy a járvány sok korábbi megszokást ma még beláthatatlan módon ír felül.

Egy biztos: a lakásfejlesztők ezen a konferencián világossá tették, a lakásáfa-csökkentés működik és jó ösztönző, az agglomerációs zöldövezetek helyett a jövő lakásai a budapesti rozsdaövezetekben épülhetnek. És ez így helyes – teszi hozzá Vitézy Dávid.

Ezeket mind neked írtuk, kattints a címekre!

Kiemelt kép: Épülő lakópark az agglomerációban – Fotó: BPK