Az elmúlt évtizedek elcseszett agglomerációs fejlesztései miatt úgy alakultak a dolgok, hogy elkerülőút hiányában óránként 1000 jármű dübörög át Budakalászon és a környező településeken. Érthetően ebből elege van az ott élőknek, azt szeretnék, ha végre megépítenék az M0-ás, alagútban futó, északi szektorát, így a járművek elkerülnék őket. Most kiderült, hogy a Levegő Munkacsoport ezzel egyáltalán nem ért egyet, szerintük nem kell megépíteni az M0-ás északi szakaszát, sőt az a legjobb, ha bevezetik a dugódíjat, hogy minél kevesebben üljenek autóba. Most leültek a kalásziak a környezetvédőkkel, hogy meggyőzzék őket.

Másra költötték a pénzt

Ahogy arról az elsők között a BudaPestkörnyéke.hu hírportál is beszámolt egy demonstráció keretében lezárta az M0-ás budakalászi lahajtóját a budakalászi 2011 Egyesület. Így akarták felhívni a döntéshozók figyelmét arra, hogy a kormány biztosítson forrást az északi szektor megtervezésére. A budakalászi egyesület szerint ehhez annyi pénzre lenne szükség, amennyit a kormány a nyolcnapos Budapesti Atlétikai Világbajnokság népszerűsítésére tervez elkölteni a kormány. Szerintük a Budakalászon és a Pilis-Dunakanyar településein élő 100 ezer ember biztonsága, egészsége és a naponta erre közlekedők tízezrei is érdemelnek annyit, hogy ne veszítsék el a reményt, hogy egyszer megépül az M0 10-es útig tartó szakasza. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Egymást győzködték

Budakalászon tehát nagyon szeretnék az M0-ás északi szektorának megépítését, a Levegő Munkacsoport azonban ezt nem támogatja. A minap asztalhoz ültek a kalásziak és a környezetvédők, hogy meggyőzzék egymást. A találkozón több alapvető kérdésben egyetértettek. Ilyen volt a közösségi közlekedés, különösen a H5 HÉV fejlesztése, a településen belüli gyalogos és kerékpáros közlekedési lehetőségek bővítése ügyében hasonlóak a nézeteik. Abban is egyetértenek, hogy felelős döntésekkel meg kell fékezni az agglomerációs kitelepülési hullámot.

Környezeti ártalmakat okoz

Az M0 folytatása ügyében ugyanakkor ütközött a véleményük. A Levegő Munkacsoport munkatársai elsősorban azzal érveltek, hogy minden útépítés zöldfelület-veszteséget, újabb forgalmat és ezáltal környezeti ártalmakat okoz, ezért nem támogatják a körgyűrű folytatását. A környezetvédők példaként az M0 déli szektorát említették, ami számos forgalomnövelő beruházást vonzott.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

A nagy forgalom egészségügyi károsodást okoz

A budakalásziak azt hangsúlyozták, hogy a térségükben az elmúlt két évtized elhibázott közlekedés- és településtervezési hibáit nem tudják csendben tudomásul venni. Mint fogalmaztak: Budakalász és környéke már régóta megtelt. Bár a jelenlegi városvezetés elkötelezett a beépítési lehetőségek szigorítása mellett, nekik sajnos már adottság a városunkon áthaladó hatalmas járműforgalom, ennek minden egészségügyi és közlekedésbiztonsági következményével.

Elkerülő út kellene

Budakalász élhetősége szempontjából kulcskérdés, hogy város belső útjairól ki tudják szorítani az átmenő forgalmat, ehhez pedig – szerintük – elkerülő utak szükségesek. A kelet-nyugati irányú forgalom számára az M0 10-es útig történő folytatása jelenthet megoldást. Az elmúlt évtizedekben kialakult egy széles körben egyeztetett, környezetvédelmi engedélyt is kapott, nagyobbrészt alagútban haladó nyomvonal, melynek megépítését a térség települései egyhangúlag szorgalmazzák.

Nincs szükség az M0-s folytatására

A Levegő Munkacsoport szerint nincs szükség az M0-ás északi szektorára. Szerintük az új utak építésével még sehol a világon nem sikerült megoldani a közlekedési problémákat és csökkenteni a környezetszennyezést, legfeljebb áthelyezték más területekre a gondokat. Az álláspontjuk szerint ugyanis már régen bebizonyosodott, hogy az új utak újabb forgalmat gerjesztenek.

Dugódíjat akarnak a környezetvédők

A környezetvédők szerint a megoldás fontos eleme a dugódíj bevezetése, illetve a parkolási díjak jelentős emelése, a díjfizetési terület kiterjesztése egész Budapestre. Ezzel egyidejűleg javítani kell tömegközlekedést. Ösztönözni kell a telekocsizást. Ha például két olyan személy utazik együtt, akik addig külön-külön autóztak, akkor máris eltűnt egy személygépkocsi a forgalomból” – részletezte Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Klímakatasztrófa

Az elsődleges cél világos: a budakalászi lakosoknak mentesülniük kell az átmenő forgalom okozta szennyezéstől, és amint Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke leszögezte, ezt a környezet további sérülése nélkül kell megvalósítani. „Az M0-s autóút északi szakaszának megépítése jelentős természeti területeket tenne tönkre, pedig most, a klímakatasztrófa küszöbén már minden négyzetméter zöldterületet meg kellene óvnunk. Továbbá Budapest leginkább észak-nyugati irányból kapja a friss levegőt, melynek minőségén már eddig is sokat rontott a Budai-hegység és a pilisi térség beépítése, ezt nem szabad tovább fokozni” – tette hozzá.

Nincs egyezség

Úgy tűnik a kalásziaknak nem sikerült meggyőzni a hozzájuk ellátogató környezetvédőket. Szerintük az M0-ás fejlesztésének ügye az ő dolguk marad és a budakalásziak mellett elsősorban a térségben élőkkel, illetve az őket képviselő szervezetekkel tudnak összefogni. Mint fogalmaztak: Továbbra is minden fórumon és minden eszközzel harcolni fognak a régóta ígért fejlesztésekért. Mindenki számíthat a közreműködésükre, aki komolyan gondolja, hogy nem lehet tovább halogatni Budakalász és a régió évtizedeken át alábecsült közlekedési problémáinak megoldását. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Erről a szakasztól vitáztak

Kiemelt kép: Megyeri-híd, ennek a folytatása lenne a kérdéses északi szakasz – Fotó: BPK