Új HÉV-végállomás épül Szentendrén. A Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, Vitézy Dávid megmutatta a terveket a szentendrei városvezetésnek, leültek tárgyalni, majd pár nappal később az önkormányzat oldalán nekimentek Vitézyéknek. Több kritikával illették a terveket, többen attól tartanak, hogy nagyon huzatos lesz az állomás, mert a perontető a széljárás szempontjából nem megfelelő irányba épül, a szentendrei városvezetés egyik legfőbb problémája pedig az, hogy Vitézyék kész helyzet elé állították őket, mert csak két hetet adtak nekik a városképet évtizedekre meghatározó épületkomplexum terveinek véleményezésére. A BudaPestkörnyéke.hu hírportál megkereste Vitézy Dávidot, aki elsőként nálunk reagál a szentendrei kritikákra. Mint fogalmazott: „Köszönetet nem vártunk, de a támadások Szentendre polgármestere részéről, rendkívül szokatlanok”.
A legforgalmasabb HÉV-vonal
A H5-ös szentendrei a legforgalmasabb HÉV-vonal. A Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) irányításával megkezdődött a teljes vonal felújításának előkészítése. A lepattant szentendrei végállomás és környéke régóta bosszantja a helyieket, méltatlannak tartják a városhoz. Egy éve ráadásul leégett az állomás melletti Spar szupermarket. Az oltásnál ott volt a város polgármestere, Fülöp Zsolt is, aki azt mondta akkor a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak, hogy a leégett Spar helyére egy modernebb, korszerűbb és nagyobb üzletet szeretnének építeni, ezzel kapcsolatban tárgyalni fog a Spar vezetőivel. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Modern épület
A Spar romjai azóta is ott vannak a HÉV végállomás mellett. A BFK időközben olyan terveket dolgozott ki, amely komplexen foglalkozik a végállomással és környékével, így a leégett Spar helyére kerülő épülettel is. Egy hónappal ezelőtt Vitézy Dávid Szentendrén bemutatta az új végállomás koncepcionális terveit. Nagyon modern pályaudvar készülne, ez viszont nem mindenkinek tetszik a városban. A leégett Spar helyére pedig egy új üzletházat terveznek. Ide kapcsolódik: Elkezdődik Szentendrén a HÉV-végállomás fejlesztése, a nemrég leégett Spar helyén új kereskedelmi központ lesz
Az új szentendrei HÉV-végállomás látványterve
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Évtizedekre meghatározza majd a városképet
Szentendre hivatalos oldalán pár nappal ezelőtt megjelent egy írás, melyben a város vezetése, főépítésze kritizálja a BFK-t. Többek közt azt sérelmezik, hogy a városképet évtizedekre maghatározó HÉV végállomás terveinek a véleményezésére csak két hetet kaptak. A BudaPestkörnyéke.hu hírportál megkereste Vitézy Dávidot, megkértük reagáljon a szentendrei kritikákra.
Bevonták Szentendrét a folyamatba
Mi az oka annak, hogy Szentendrének két hete van arra, hogy véleményezzék a terveket. Ez Ön szerint sok vagy kevés? Tettük fel a kérdést. Vitézy Dávid a válaszában elmondta: a Budapest Fejlesztési Központ 2020. november 3-án, december 16-án, 2021. március 4-én és augusztus 11-én is egyeztetett a mostani, azaz a 2022-es januári megbeszélés előtt a szentendrei önkormányzattal.”Ezúttal a bírálati engedélyezési terveket megelőző munkaközi terveket mutattunk be az önkormányzatnak. Tavaly év végére (december 11-re) készültek el a munkaközi tervek, akkor ezt megküldtük Polgármester úr számára és 2022. januárjában tudott sor kerülni személyes egyeztetésre. Tehát a két hetes határidőről szó nincs, a folyamatba Szentendre mindvégig be volt vonva.”
Kell a határidő
A BFK vezérigazgatója hozzátette: „Ahhoz, hogy az önkormányzat észrevételeit érdemben figyelembe vehessük, meg kell határozni minden tervvéleményezési alkalommal egy véleményezési határidőt, mert utána még meg kell vizsgálni az önkormányzat kéréseinek megvalósíthatóságát, az építészeti kialakításban bekövetkező változások pedig nem csak az építészeti rajzokat érintik, adott esetben a többi szakági tervet is módosítani kell 2022. március végéig, az engedélyezési tervek elkészítésének határidejéig. Minden beruházásban ilyen véleményezési határidők a szokványosak.”
Nem rövid a két hét
Vitézy Dávid elmondta portálunknak: „A szentendrei végállomás áttervezése nem kizárólag perontetőket és köztérrendezést jelent, hanem egy vasúti és közúti tervezést is magába foglaló komplex feladatot. A koncepciótervek véleményezésre két hét határidő egyáltalán nem számít rövidnek. A két hét időtartamot az önkormányzat képviselői kérték a 2022. január 12-i megbeszélésen, nem merült föl egészen a nyilvánosság előtt megjelent közleményükig, hogy ez kevés lenne számukra.”
Tervcsomag
„Összehasonlításként: a BFK-nak vagy a MÁV-HÉV-nek szerződés szerint 20 napja van a tervek véleményezésére, azonban ez komplett, részletes tervcsomagot jelent Szentendrétől – Békásmegyerig; nem csak építészeti terveket, hanem az összes vasúti, útépítési-forgalomtechnikai, közmű- és egyéb szakági terveket. Összesen több, mint 20 tervfajtát egy 10 km-es szakaszra, nem csak egy helyszínre.” – tette hozzá a BFK vezérigazgatója.
Fentről így nézne ki az új végállomás
Nem tetszik a perontető
A szentendrei építészek az elkészült tervekkel kapcsolatban számos kritikai észrevételt fogalmaztak meg, elsősorban a perontető léptékét bírálták. Megjegyezve, hogy az utazóközönség érdekeit nem szolgálja az sem, hogy a peron kialakításánál nem vették figyelembe az uralkodó szélirányt, vagyis az utasok a huzatban fognak szerintük fagyoskodni. Ezen lehet-e módosítani, nyitott-e a BFK arra, hogy a perontető szélvédett hellyé tegye az állomást? – kérdeztük. Vitézy Dávid elmondta: „A szakmai felvetéseket megfontoljuk, az ésszerű javaslatokat beépítjük majd a tervekbe.”
Jól használható perontető kell
A BFK vezérigazgatója hozzátette: „Az az érdekünk, hogy jól használható perontető létesüljön Szentendrén, amely komfortos átszállást biztosít a volánbuszok és a hév között, valamint találkozási helyként is funkcionál. A megjelent újságcikkel ellentétben a 2022. január 12-ei megbeszélés, az együttműködés jegyében zajlott, ahol az önkormányzat képviselői megfogalmazták aggályaikat és javaslataikat, majd az önkormányzat vállalta, hogy a tervek tanulmányozása után a részletmegoldásokat illetően egyeztetést szervez a BFK-val és a tervezőkkel.”
Sokszereplős folyamat
Vitézy Dávid azt is elmondta a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak, hogy a zártkörű építészeti megbeszélésen bemutatott terveket nem tekintik véglegesnek még a BFK részéről sem, a december 11-én átadott munkaközi tervekkel kapcsolatos vélemények a bemutatott terveken még nincsenek átvezetve. „Ezt a nyilvános tervbemutatón is elmondtam, hogy nem végleges terveket mutatunk még, éppen azért, hogy még legyen mód és idő véleményezni. Ezzel együtt úgy éreztük, a tervek már érettek arra, hogy megismertessük az önkormányzattal és a nyilvánossággal. Ha teljesen kész és végleges terveket mutattunk volna be, akkor a kritika az lenne, hogy miért nincs már mód módosításra. Az építészeti tervezés egy sokszereplős, iterációs folyamat, amelynek fontos szereplője nem csak az önkormányzat, de a kész létesítmény üzemeltetéséért felelős MÁV-HÉV éppúgy, mint a tervezés korábbi szakaszában a BFK részéről online kérdőívvel megkeresett helyi lakosság is.”
Nem tetszik a szentendrei főépítésznek
Szentendre főépítésze, Kiss Gabriella így nyilatkozott a város honlapján: „Hermetikusan elzártak minket a tervezőktől. Decemberig, amikor a BFK ismertette a terveket, azt sem tudhattuk, hogy ki végzi ezt a munkát. Holott az állomás környéke urbanisztikai szempontból összetartozik, a leégett Spar környéke, a HÉV- és buszpályaudvar, valamint a 11-es út szomszédos szakasza szerves egység, olyan városképileg meghatározó terület, amely összehangolt építészeti tervezést igényelne. Erre azonban a jelenlegi ismereteim alapján nem sok esélyt látok” – fogalmazott a főépítész.
Nyilvános volt minden
Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban portálunknak elmondta, a tervező bárki számára ismert, hiszen a BFK nyílt közbeszerzési eljárás útján választotta ki, amelynek elemei nyilvánosan elérhetők. „Nem választottuk el a tervezőket a főépítésztől, egyszerűen a tervek még nem voltak olyan készültségi fokon, ami az érdemi egyeztetést lehetővé tette volna, a tervező a munkáját végezte, hogy legyen miről egyeztetni, a korábbi egyeztetések és kérdőívek eredményei alapján.”
Az észrevételk alapján tervezték tovább
„Egyetértünk, hogy az állomás környéke urbanisztikai szempontból összetartozik, pont ennek érdekében készítettünk Vitályos Eszter országgyűlési képviselő, európai uniós ügyekért felelős államtitkár asszony felkérésére átfogó urbanisztikai koncepcióvázlatot az önkormányzati telkekre vonatkozóan is, a hév-területeken túl is, a leégett áruház területének megújítását is szem előtt tartva. A hévprojekt keretében csak a közlekedési létesítmények részletes tervezésére van felhatalmazásunk, jogi és finanszírozási lehetőségünk. A felkérés nyilvánosan történt meg 2021 júniusában. Ezeket a terveket, koncepciókat is átadtuk a január 12-i megbeszélés után az önkormányzatnak, így segítve a munkájukat. Az átadott koncepciótervek előzményeit, amely a végállomás térségére vonatkozó elképzeléseket tartalmazta, már a tavaly augusztus 11-i egyeztetésen bemutattuk az önkormányzat részére. Ezt azóta továbbfejlesztette a tervező, részben az akkor elhangzott észrevételeknek megfelelően. Tehát: a leégett áruház környezetében az önkormányzati telkekre készített urbanisztikai terveket a BFK, a hév-projekthez való illeszthetőség érdekében, melyeket térítésmentesen átadott Szentendre számára.” – mondta a BFK vezérigazgatója.
Politikai kampány
Vitézy Dávid hozzátette: „Köszönetet nem vártunk, de meg kell jegyezzük, hogy a folyamatos nyilvános támadások Szentendre polgármestere részéről, melyek minimálisan sem tükrözik a személyes szakmai megbeszéléseken tapasztalható konstruktív légkört, rendkívül szokatlanok, a szentendrei kerékpároshíd öncélú megakadályozására emlékeztetnek, s ezeket jelenleg csak az országgyűlési politikai kampány részének lehet tekinteni.” – mondta portálunknak a BFK vezérigazgatója.
Ez is érdekelni fog:
- Döntött Szentendre: Legyen kerékpáros híd a Dunán, de azért van egy kis probléma
- Vitézy Dávid nekiment Szentendre polgármesterének és manipulációval vádolja
- A kerékpárosok ellen hangolják Szentendrén a közvéleményt – állítja Révész Máriusz kormánybiztos
Forró téma Szentendre környékén: Az M10-es út építése és a 11-es út felújítása nem lehet a Fidesz könyöradománya – mondja Buzinkay György, Szentendre és Pilis térségének ellenzéki országgyűlési képviselő-jelöltje, aki egy új centrumkórházat is ígér a térség lakóinak
Kiemelt kép: Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója – Fotó: BPK