A francia főváros szinte egész területéről, valamint az ottani M0-ás körgyűrű belső részéről kitiltották a 15 évesnél idősebb dízel, és a 25 évnél idősebb benzines autókat. Az autós közlekedést régóta erősen szabályzó Párizsban június 1-jén lépett életbe az új szabályozás. Budapesten is meglépik ezt?

Hétközben nem hajthatnak be

Párizsban a munkaszüneti napokat leszámítva hétköznap reggel és este 8 között nem hajthatnak be az A86-os autópályán, vagyis az ottani M0-ás körgyűrű belül eső területre, az Euro 1, 2 vagy 3 típusú környezetvédelmi besorolású dízelautók, amelyeket 2005. december 31-e előtt helyeztek forgalomba. A benzines autók esetén az 1995. december 31. előtt regisztrált autók érintettek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Bírság és mentességek

A tiltást megszegőkre 68 eurós (23 ezer forint) bírságot szab ki a helyi hatóság, de persze vannak járművek, amik mentesülnek a korlátozások alól a koruk ellenére is. Ilyenek például a mozgáskorlátozottak által használt autók, de a sürgősségi járművek, valamint a költöztető cégek által használt járművek is szabadon behajthatnak ezután is a város belső területeire koruktól függetlenül.

Zöld város

Párizsban nagy léptekkel haladnak a zöld város megvalósítása felé. Nemrég bejelentették, hogy nem is olyan sokára, már jövőre, 2022-től csak az ott élő lakosok autóit engedi be a belső kerületeibe, így az átmenő forgalmat, azaz a jelenlegi autómennyiség felét kitiltják a város belső 14 négyzetkilométeréről – írja a Totalcar.hu.

Szigorítás és közlekedésfejlesztés

Ezzel az iránnyal összhangban áll a mostani, régóta tervezett szigorítás, amely a leginkább szennyező autókat tiltja ki a francia főváros közel egészéről. Ezzel párhuzamosan jelentősen fejlesztik az elővárosi kötöttpályás közlekedést és a P+R parkolókat.

Szolgálati közlemény

Tudjuk, hogy sok a reklám itt nálunk és elnézést is kérünk ezért. A BudaPestkörnyéke.hu teljesen független portál. Nem kapunk állami pénzeket és az olvasóktól sem kérünk egy fillért sem. A szerkesztőségünket a reklámbevételekből működtetjük, ebből lesz fizetése az újságíróknak és ebből készülnek a cikkek. Amikor egy hirdetésre kattintasz pár forintot biztosítasz nekünk, így működünk. Köszönjük a türelmed, az érdeklődésed és azért ne feledd: a hirdetések is az olvasóért vannak, hiszen olyasmit akarnak neked mutatni, ami talán neked is érdekes lehet. Ha mégsem így lenne, egyszerűen köszönjük, hogy minket is olvasol.

Dugódíj Budapesten

Mi a helyzet Budapesten? Mikor kerülhet sor a dízelek vagy a régi benzinesek kitiltására? Itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon évek óta rendszeresen beszámolunk a főváros és az agglomeráció fontos közlekedésfejlesztési kérdéseiről. A dízelek kitiltásáról, a dugódíj bevezetéséről nyilvánosan először Tarlós István beszélt.

Két lépcsős ötlet

Még 2015-ben Tarlós István akkori főpolgármester egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a dugódíj bevezetésére. Első lépcsőben lenne egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne a megyei matricához hasonlóan. Második lépcsőben lehetne egy szűkebben vett 2. belvárosi zóna, külön díjjal.

A főpolgármester-helyettes szerette volna

A 2019-es önkormányzati választások környékén szintén forró téma volt az autósok megregulázásának egyik módja a dugódíj vagy a dízelek kitiltása Budapestről. Dorosz Dávid volt főpolgármester-helyettes dobta be a témát azzal, hogy belengette, szükség lenne a dízelek kitiltására. Dorosz Dávid egy évvel később lemondott.

A kormány nem támogatja

A hírre akkor azonnal reagált Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter, aki hangsúlyozta, hogy a kormány semmilyen dugódíjat, vagy a dízelautók kitiltását nem támogatja. Ezzel politikai kérdéssé vált a környezetvédelmi ügy.

Karácsony Gergely finomított

A feszültséget Karácsony Gergely úgy oldotta fel, hogy politikusi bejelentést tett: a főváros legrosszabb levegőjű kerületeiben szükség van a korlátozásra, ezért a kritikus helyeken alacsony kibocsátású övezeteket terveznek kijelölni. Ezeknek az előkészítése egy évet vesz igénybe. „A részleteit ki fogjuk dolgozni, majd az érintett kerületekkel is meg fogjuk tárgyalni, ha az intézkedésre szükség lesz” – mondta 2019-ben Budapest főpolgármestere.

A főpolgármesteri program

A dugódíj kérdése egyébként szerepelt Karácsony Gergely programjában is. Ezt nyilatkozta erről 2019-ben a főpolgármester: „Benne van a programomban, hogy – stockholmi mintára – helyi népszavazással fog eldőlni, hogy ez a rendszer kell-e a budapestieknek. Nem hozunk olyan döntést, amely a budapestiek akaratával ellentétes lenne.”

Suttyomban bevezetett dugódíj

A tervezett Galvani híd kapcsán, idén januárban ismét előkerült a dugódíj kérdése. Legutóbb Karácsony Gergely vádolta azzal a kormányt, hogy suttyomban dugódíjat vezetnének be, ha elkészülne az új csepeli híd. Ezt Fürjes Balázs cáfolta, Vitézy Dávid pedig hosszú cikkben magyarázta el, miért van szüksége a fővárosnak az új Galvani hídra.

Lekerült a napirendről

A dugódíj bevezetése miatt sokáig azért volt elkötelezett a főváros, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. A dolgok jelenlegi állása szerint az Országgyűlés jóváhagyása nélkül egyik magyar településen sem lehet dugódíjat bevezetni, vagy a dízeles járműveket kitiltani, így Budapesten egyelőre ez a kérdés lekerült a napirendről. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Parkoló autók a Palotanegyedben – Fotó: BPK