Két év múlva megkezdődhet az M0-ás hiányzó nyugati szakaszának építése, aminek elkészültével teljessé válik a Budapest körüli körgyűrű. A tervek szerint 2022-re valósulhat meg a beruházás. Kérdés, hogy mely települések vagy városrészek lehetnek az új útszakasz legnagyobb nyertesei.

Az új autópályaszakasz egyrészt az Észak-Budáról és a környező agglomerációs településekről a nyugati országrész felé, másrészt az országosan kelet-nyugati irányban közlekedőknek jelenthet nagy előnyt – írja a Portfolió. Budakalászról például jelenleg – a Szentendrei úton, majd a rakpartokon és a Hegyalja úton át – mintegy 30 kilométert és átlagos forgalmi viszonyok mellett 38 percet kell autózni ahhoz, hogy elérjük az M1-es, M0-ás csatlakozási pontját. Az M0-ás budai szakaszának megépítésével ez a távolság nagyjából 20 kilométerre és 13 percre csökken.

Az észak-budai agglomeráció lesz a nagy nyertes

A jobb közlekedési kapcsolat előnyére válik a településeknek – Budakeszi, Remeteszőlős, Nagykovácsi, Solymár, Pilisborosjenő, Üröm, Budakalász – és az észak-budai – II., III., XII. – kerületeknek – írja a lap szerzője. Az agglomeráció nyugatibb településeit – például Telkit vagy Pátyot – viszont a fejlesztés olyan szempontból kevésbé fogja érinteni, hogy ha az autópálya nyomvonala Budakeszihez megy majd közelebb, nyugat felől nem feltétlenül fogja megérni az M0-ás új szakaszát igénybe venni, hanem érdemesebb lehet továbbra is az M1-es legközelebbi lehajtóját használni, például a hamarosan megépülő pátyi lehajtót az M1-esen.

Az M1-eshez közelebb eső települések lakásáraiban várhatóan az M0-ás új szakaszának megépítése nem fog további árrobbanást eredményezni, az igazán érezhető előnyök inkább az agglomeráció északibb településein – például Budakalászon – lehetnek, ráadásul nem is feltétlenül a lakó, hanem akár a kereskedelmi ingatlanok piacán. Az Omszki-tó északi és a Lupa-tó nyugati előterében lévő ipari terület kimondottan profitálhat abból, hogy nyugat felé egyszerűsödik a közlekedési kapcsolata.

Észak-Pest is profitálhat belőle

A budai oldal mellett viszont érdemes Észak-Pestet is megemlíteni, mint az M0-ás teljes kiépítésének lehetséges haszonélvezőjét. A jobb közlekedés nemcsak a IV. kerületben, hanem Dunakeszi és Fót környékén is érezhető lehet.

Félmillióval több gépjármű van az utakon

Bár még mindig sok a kérdőjel az M0-ás végleges nyomvonala és kivitelezése körül, az biztos, hogy a közlekedési kapcsolatok fejlesztésére egyre nagyobb szükség van. A személygépkocsik száma 2012 és 2017 között közel félmillióval, 16 százalékkal nőtt országosan, így egyre szükségesebb a meglévő útvonalak áteresztőképességének bővítése – írja a lap.

Kiemelt kép: M0-ás autóút, Fotó:BudaPestkörnyéke.hu