A kormány katonai célokra tervez vasúti programokat több mint száz milliárd forint értékben, és ezt részben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz nevű uniós pénzügyi alapból finanszírozná. Összesen öt projektről van szó, amit Lázár János építésügyi miniszternek kell majd menedzselnie.

Új hidat építenének Csepelnél

A határozat szerint a jelenlegi rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15 méternyire északra. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki. Így „lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe”. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kettős felhasználás

Ugyancsak a program része a vasúti infrastruktúra polgári-védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tétele az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a TEN-T (transzeurópai) törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba – derült ki a Magyar Közlönyben kedd este megjelent kormányhatározatból.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Előkészületek Tatán

Tata vasútállomás mellett előkészítik az új rakodó megépítését, valamint környezetvédelmi tanulmányokat és engedélyeztetési terveket készítenek majd.

Fejlesztés Szolnokon is

Szolnok állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően. A projekt részeként átépülnek a 100-as vonali fővágányok és az érintett kitérők, átalakítanák a távközlési rendszert, a kábelhálózatot, a felsővezetéki rendszert és a biztosítóberendezéseket.

Hidakat építenének át

A NATO által is potenciálisan használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósulna meg, teherbírás-növeléssel a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon a 74. sz. főúton (4 darab) és a 8. sz. főúton (8 darab), valamint ÉszakMagyarországon a 2. sz. főúton (3 darab) és Kelet-Magyarországon az 52. sz. főúton (3 darab) vannak.

107 milliárd forint értékben

A tervezett beruházások bruttó összköltsége a kormányhatározat melléklete szerint 107 milliárd forintnak felelne meg, amiből 48 milliárd forintnak megfelelő összeget várnak az EU említett pénzügyi alapjától, 59 milliárdot pedig a hazai költségvetésből tennének hozzá – szúrta ki a hvg.hu

Fizetős Duna-hidak?

A Duna-hidakkal kapcsolatban írt arról a BudaPestkörnyéke.hu, hogy az M0-s autóút, ezzel a Megyeri híd és a Deák Ferenc híd is bekerül a fizetős útszakaszok közé a kormány tervei szerint. Lázár János minisztériuma a vármegye-matricát ajánlja, míg a főváros szerint elfogadhatatlan lenne egy ilyen döntés.

Visszajön a hídvám?

Azzal, hogy a kormány a tervei szerint fizetőssé tenné az M0-s teljes szakaszát 2024 januárjától, azzal tulajdonképpen egy több mint száz éve kivezetett bevételi forrást vezethetnek vissza: a hídvámot. A fővárost elkerülő M0-s autóúton ugyanis két Duna-híd is van, északon a Megyeri híd, míg délen a Deák Ferenc híd. 

Díjköteles lesz végig

Az új útszakaszok bevonásának tervét a fizetősök közé az Építési és Közlekedési Minisztérium. Eszerint az M0-s autóút teljesen díjköteles lesz. A kilométerszelvények alapján is egyértelmű, hogy a tervek szerint a hidak is részei lesznek a díjköteles szakasznak. Ha mindez megvalósul, akkor aki használni akarja a hidat, annak minimum egy 10 napos matricát kellene vennie 5500 forintért, vagy, ha többször tenné meg ezt, akkor egy éves vármegye-matricát 5720 forintért. Az M0-s több szakaszán ugyan eddig is fizetni kellett, de például az érintett hidakon az első lehajtóig ingyenes lehetett autózni. A BudapestKörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: illusztráció