Bőven a kapacitása feletti a terheltsége az M0-ásnak, ezért vannak ott gyakran dugók. A többi agglomerációs autópályaszakasz sem áll sokkal jobban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. legújabb mérései alapján.

A BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportált százezrek olvassák az agglomeráció mind a 90 településén, köztük sok az álláskereső és a munkahelyváltáson gondolkodó. Hirdessen nálunk állást és meglátja: szuper áron, gyorsan megtalálhatja velünk az ideális alkalmazottat. Klikk ide a részletekért!

A Magyar Közút minden évben méri a kezelésében lévő utak forgalmát, amely az országos jelentőségű közutakat jelenti. A mérés alapvető célja az évi átlagos napi forgalom meghatározása. A cég emberei az útszakaszok mintegy ötödén végeznek tényleges mérést, a többi szakaszon ezek alapján becsülik a forgalmat– írja a Napi.hu.

A számok megértéséhez íme egy bekezdésnyi gyorstalpaló: A cég az útterhelési adatokat úgynevezett személygépkocsi egységben is megadja. Ez azt jelenti, hogy a különböző járművek eltérő mértékben terhelik az utakat. Az sem mindegy, hogy lakott területek kívül, vagy belül haladnak-e. Egy személygépkocsi vagy kis kis tehergépkocsi egysége 1, de például egy szóló busz terhelése lakott területen kívül 2,5, azon kívül 1,8. Egy pótkocsi teherautó szorzószáma 2,5 minden úton, de egy motorkerékpáré külterületen 0,8, azon kívül 0,7.

Az M0-áson van a legnagyobb baj

A Magyar Közút mérései szerint tavaly az M0 legforgalmasabb része 130 százalékos kapacitáskihasználtsággal a 48 és 51-es kilométerkő közötti szakasz volt, amely a körgyűrű keleti részén, Pécel magasságában található. Az átlagos napi járműforgalom itt közel 68 800 darab, amelyből a legjelentősebb a 47 ezer személygépkocsi, a 10 ezer kis tehergépkocsi és a 7 ezer nyergesvontató.

Az ettől északra fekvő 2,5 kilométeres szakasz kapacitáskihasználtsága 123 százalék, de ugyan ennyit mértek az M0 szintén csak 2 sávos, a 42-es kilométerkő előtt kezdőd és a 44,5 km-nél végződő szakaszára. Ez a Maglód és az M4 leágazása közötti részt jelenti és – az előző szakaszokhoz hasonlóan – ez is ingyenes. 63,3 ezer jármű tapossa itt az aszfaltot napi átlagban.

A legtöbb jármű – 96,8 ezer – az M0 11 és 15 kilométere között közlekedik a mérések szerint, vagyis délen az M6-os csomópontjánál. Mivel azonban ott 3×3 sávon lehet közlekedni, a kapacitáskihasználtság “csak” 115 százalékos.

A legtöbb nyergesvontatóval, naponta 13 100 darabbal az M6 leágazástól nyugatra lehet találkozni, nagyjából a 9-es és a 11-es kilométer között.

Az M0 “elején”, vagyis az M7 és az M1 közötti szakaszon aránylag gyér a forgalom, 57-61 százalékos kihasználtságot mért a Magyar Közút.

Ez azonban a kevés kivétel közé tartozik, az M0-son alig találni 90 százalék alá értékelt útszakasz, vagyis ha a következő években tovább nő a forgalom, akkor komoly problémákkal szembesülhetnek az autósok az M0-áson.

M1-es autópálya

Az M1-es autópálya kihasználtsága jellemzően csak az agglomerációs szakaszon lépi át a 100 százalékot, a legnagyobb forgalmat 108-109 százalékot a 16-os és a 27-es kilométer között regisztrálták, az M0 és Herceghalom között.

M2-es autópálya

A Budapesttől északra futó M2 szintén igencsak leterhelt volt 2018-ban. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy már évek óta zajlik a jelenleg 1×1 sávos út kiszélesítése 2×2 sávossá és az út nagy részén 60 kilométer per órás korlátozás van érvényben.

Az útszakasz leginkább leterhelt része a 20 és a 34-es kilométerkő közötti szakasz, vagyis Gödtől egészen a Fóttól északra található csomópontig. Itt 131 százalék a kapacitáskihasználtság és naponta áltagosan 25 600 jármű közlekedik rajta, ebből 20 ezer a személyautó és 1500 a nyerges vontató Vácig fokozatosan csökken az átlagos forgalom 90, majd azt követően 65 százalékosra.

M3-as autópálya

Bár ha a teljes útszakaszt nézzük, akkor az M0 messze a legforgalmasabb pálya, az M3 esetében a 4 sávos szakaszokat összevetve az autópálya első része nagyobb forgalmat (85118 jármű/nap) bonyolít le, mint a legnagyobb forgalmú 4 sávos M0 szakasz (68987 jármű/nap).

M5-ös autópálya

Nem túl leterhelt az M5 sem, mindössze a budapesti első 3 kilométeren mértek 101 százalékos kihasználtságot, amely 58 ezer járművet jelent naponta. Később 60-80, Budapestől távolabb 50 százalék alatt kihasználtság jellemző.

M7-es autópálya

Az éves átlagos forgalma alapján egyáltalán nem nevezhető túlterheltnek. Egyedül az első pár budapesti kilométer áll 100 százalék felett (107 százalék) és ahogy távolodunk a fővárostól, úgy lesz egyre kevésbé terhelt az M7-es – írja összefoglaló cikkében a portál.

Kiemelt kép: M1-M7 bevezető, Fotó: BudaPestkörnyéke.hu